Jeg føler mig skidt/mærkeligt.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig

Mange tak for dit brev, hvor du beskriver, hvordan du har det for tiden. Jeg kan forstå, at du har astma og derfor tænker jeg, om du får medicin for din astma? Måske ville det være en ide, at fortælle dine forældre, hvordan du har det? Måske skal din medicin reguleres? Mange gange så afhænger ens medicin af ens vægt og du vokser sikkert, så jeg tænker, at det nok er vigtigt, at se, om du måske skal have mere medicin? Tror du ikke, du kunne få dine forældre til at kontakte jeres læge og se om du måske skal have justeret og reguleret din medicin?

Jeg synes, du forklarer dig rigtig godt og jeg kan forstå, at din ”mærkeligheds – følelse” kun kommer, når du er alene. Når du er sammen med dine klassekammerater over i skolen, så føler du dig frisk. Jeg tænker, at det måske er fordi, at du er så optaget, at du ikke tænker på, at du føler dig skidt tilpas.

Du er 13 år og i begyndelsen af din pubertet og det kan være en svær periode, at komme igennem. Mange føler sig forvirrede og usikre på, hvad de vil og hvad de mener og det kan jeg forstå, at du også gør. Hvis du har en god ven, så kunne du måske tale med ham eller hende, om det du tænker og føler? Måske har de det på samme måde?

Du skriver, at du når du er hjemme, sidder du foran computeren, og føler tit, at dit hoved opfører sig mærkeligt og du føler dig lidt sløj. Måske er det fordi, du sidder for meget foran computeren? Den tanke kan jeg se, at du også selv har haft, fordi du så prøver at gå udenfor. Men det synes du ikke hjælper, måske er det ikke nok, bare at gå lidt udenfor? Måske skulle du begrænse dit computerspil til kun specielle dage? Hvis du beslutter dig til fx. kun at spille hver anden dag, så kunne du måske sammenligne, hvordan du så har det, når du spiller computer og når du ikke spiller.

Jeg tænker, at de dage, hvor du så ikke spiller, da er det nok vigtigt, at du laver noget meget anderledes. Du skal nok ikke bare bytte computeren ud med fjernsynet, men i stedet gå eller cykle en lang tur. Du skriver ikke noget om, du har andre fritidsinteresser end computeren. Hvis ikke du har andre, så tænker jeg, at det ville være godt, hvis du kunne gå til en eller anden aktivitet (fx fodbold, ridning, skak, bueskydning), eller komme fast i en fritidsklub? Måske er det fordi, der ikke sker så meget i dit liv, at du føler dig sløv og ugidelig?

Som du kan se, så kan dine fornemmelser og følelser, måske både skyldes din astma og din udvikling, så derfor tænker jeg, at du er nødt til, at få en afklaring. Ved først at tale med dine forældre og din læge om din astma og finde ud af, om du bliver behandlet ok. Hvis det er tilfældet, så tænker jeg, at du måske skal tale med en kammerat om hvordan du har det. Eller måske se, om ikke du kunne finde nogle andre ting end computerspil, at beskæftige dig med i din fritid?

Håber du kan bruge mit svar, ellers så er du meget velkommen til at skrive igen eller ringe ind til Børnetelefonen. Mange gange er det lettere at tale om sine problemer i stedet for at skrive. Det er gratis, at ringe og du kan være anonym.

Mange hilsner BørneBrevkassen.

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.