Jeg føler mig særlig!

Hej Børnetelefonen.

Lige siden at jeg var lille, har jeg følt, at jeg har haft nogle andre følelser end andre normale børn på min alder.

Det er meget svært og forklarer, men jeg føler på en måde at jeg er noget særligt.

At jeg ser på verden en hel anden måde en alle andre.

Jeg er 15 år, men jeg tror på at der findes fantasiverdener og andre dimensioner som jeg på en måde bliver tiltrukket af.

Jeg føler mig på en måde lidt, at kan en hel masse som andre ikke kan.

Det skal lige siges at det kun er en gang imellem at jeg føler disse tanker.

Jeg lever et helt normalt liv med massere af venner, en god opvækst og alt det der.

Jeg synes ikke at det er et problem, men vil gerne have svar på om jeg er lyder helt hen i vejret, eller om der er nogle der kan føle det samme som mig.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år.

Tak for dit brev, og for at du har lyst til at dele dine tanker med os.

Du spørger, om du lyder helt hen i vejret - og det gør du helt sikkert ikke. Du skriver jo også, at du lever et helt normalt liv med masser af venner og en god opvækst og sådan.

Det er lidt svært helt at fornemme, på hvilken måde du ser dig selv som noget særligt. Vi er jo på en eller anden måde allesammen særlige, på den måde, at der er ingen som os.

Men du skriver, at du føler dig draget eller tiltrukket af fantasiverdener og andre dimensioner og du føler, at du kan en hel masse, som andre ikke kan. Jeg synes, at det lyder som nogle positive ting. Måske er du god til at bruge din fantasi og drømme dig væk til andre verdener og universer, hvis man kan sige det sådan? Måske er det en anden måde, du mener det på?

Mon du læser mange bøger, som du bliver inspireret af? Eller ser du film fra fantasy-genren, som påvirker dig? Det kan også være, at du spiller en masse spil, som sætter tanker i gang hos dig?

Jeg bliver nysgerrig på, om du deler dine tanker med nogen, eller om du går med dem alene? Har du en god ven, som du kan betro dig til, og som du kan prøve dine tanker af på? Du kan jo begynde i det helt små og ligesom mærke dig lidt frem i forhold til, hvordan det du siger, bliver modtaget.

Jeg vil sige til dig, at det ALTID er en god ide, at snakke med andre om sine tanker og ideer. Som du lige beskriver det her i brevet, lyder dine tanker spændende og interessante. Men det kunne måske vende, så du bliver lidt bange for de kræfter, du tænker, at du har. Og så er det godt at have nogen at tale med om det. Snakker du mon med dine forældre om det? Det tænker jeg også kunne være en god idé. De kender dig og kan fortælle, om det er helt almindelige tanker du har, eller om der er noget, I sammen skal være opmærksomme på.

Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke anonymt med en voksen. Så kan du spørge mere direkte, om dine tanker lyder underlige.

Jeg håber, at du vil gå videre med det og dele dine tanker med andre, som kender dig.

Mange hilsner fra BørneTelefonen.

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.