Jeg er trist

Hej brevkasse

Jeg er en pige på 15, og jeg er meget ofte ked af det. Jeg græder næsten hver dag (i skjul selvfølgelig) og det har jeg gjordt i meget lang tid. Jeg føler mit humør er meget enten/eller. Nogle gange er jeg meget glad og fuld af energi og godt humør. Andre gange har jeg en hård knude i brystet og er hele tiden på randen til tårer.

Jeg har en masse gode venner, er en af de “bedste” i klassen og har en god familie. Jeg kan derfor ikke helt forstå hvorfor jeg har den dårlige side af mig selv, som så ofte viser sig. Min dårlige side viser sig oftest når jeg er hjemme med min familie. Jeg har ikke lyst til at være sådan og mine forældre og bror fortjener meget bedre end det.

Jeg kunne ikke ønske mig en bedre familie og føler mig virkelig ikke fortjent til dem. Min gode side viser sig oftest i skolen med mine venner. Min hverdag er ofte meget skiftende: Når jeg møder op i skolen er jeg lykkelig og energifuld, men så snart jeg kommer hjem, vrisser jeg, er trist, stresset og er let til vredesudbrud.

Nogle gange kan jeg ikke fordrage mig selv. Mit udseende, personlig, mine handlinger, alt. Andre gang har jeg en slags “accept” af hvem jeg er, og overbeviser konstant mig selv om at jeg bare skal acceptere den jeg er. Jeg er bare så forvirret. Jeg kan slet ikke finde ud af hvem jeg er og vil være.

Derudover føler jeg mig yderst stresset og føler at mine lærere og forældre stiller meget høje forventninger til mine præstationer hele tiden.

Det er som om alle mine sanser konstant er overstimulerede og det er utroligt hårdt. Det er så tungt at have de følelser på skuldrene og mine nærmeste fortjener meget bedre end mit dårlige jeg.

Egentlig har jeg bare brug for at komme ud med alle tankerne og måske hente lidt hjælp herfra på vejen.

Hilsen mig

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år.

Først vil jeg gerne lige rose dig for dit utrolig flotte brev. Dit brev gør det meget nemt for mig, at få en fornemmelse af hvordan du har det, fordi du skriver så detaljeret og du virker til at være i tæt kontakt med dine følelser. Og selvfølgelig skal du have noget hjælp, for det er ikke helt nemt at have det sådan.

Ud fra alle de ting du beskriver med humørsvingningerne, knuden i brystet og at du græder dagligt, får jeg en fornemmelse for, at du trænger til at lave pauser og rolige stunder i din hverdag. Jeg kan få en fornemmelse af, at det også kan handle om de ting, der sker når hormonerne påvirker humøret og de tanker, man tænker om sig selv, når store forandringer er igang. Der er rigtig mange ting at forholde sig til og det kan virke overvældende, især på de dage, hvor man er mere mast og ked af det. Derfor er det også godt, at  du er opmærksom på, at der også er gode dage, selvaccept og følelser af at have det ok. Det er giver mig en forståelse af, at du nok også har en fornemmelse for, at det handler om noget omkring dig og noget i dig, som påvirker dig. Vil det være en idé at skabe plads til og tid til ro og gode snakke om det, der sker - måske er der andre piger i klassen, der kan genkende det med humøret, der svinger og forskellen på det man viser i skolen og derhjemme.

Du fortæller, at du har en rigtig god familie. Kunne det være en mulighed at snakke med dem om hvordan du har det? Måske har de bemærket, at du svinger lidt i humør og overskud, og sammen kunne I måske finde ud af,  hvad I sammen kan gøre for, det bliver nemmere at være sammen? Hvis du og dine forældre er bekymrede, kan det være en idé at snakke med lægen om det eller måske en god lærer på skolen.

Hvis du ikke føler, at du kan dele det med dine forældre eller din bror, så kunne der måske være en af dine gode veninder, der vil lytte og som måske kan hjælpe dig med at få det bedre?

Jeg tænker også at det måske kunne være rigtig godt for dig, at få fortalt dine forældre hvad deres og skolens forventninger til dig, gør ved dig. På den måde kan du måske få lettet noget af alt det tunge, der hviler på dine skuldre. Jeg ved godt, at det kan være super svært at fortælle, men hvis du har mod på det, så tror jeg at det vil hjælpe dig. Hvis det er svært for dig at fortælle dem ansigt til ansigt, så kunne du måske skrive dem et brev, lidt ligesom du har skrevet til mig?

Du virker som en utrolig stærk, modig og klog pige, så jeg håber, at du har mod på få talt med dine forældre om de tanker du går med. Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig lidt på vej.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.