Brev
Jeg er mærkelig
Jeg er mærkelig og når jeg snakker til folk så ingnorere folk mig tit.
Jeg er blank og kan ikke finde på noget at snakke om når jeg er sammen med folk.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15
Tak for dit brev. Jeg synes, at det er super sejt, at du har skrevet til os, for at få hjælp til at øve dig i at snakke med andre mennesker. For jeg gætter på, at det er det du gerne vil have hjælp til?
Du fortæller ikke så meget om dig selv og dit liv, men det du fortæller, får mig til at tænke på, at du måske altid har haft det sådan? Eller er det blevet sådan efter du kommet i puberteten? Der sker nemlig mange ting med en, når puberteten og hormonerne gå 'amok' i kroppen og de måder, man tænker om sig selv. Mon du har lagt mærke til det?
Nogle drenge bryder sig slet ikke om sige noget, når deres stemme er i overgang fordi stemmen lyder anderledes og knækker over indimellem. Nogle drenge, har også så mange nye tanker og følelser, at der er svært at holde styr på dem og det man gerne vil sige. Nogen gange er det, der kommer ud af munden slet ikke det, man havde tænkt sig at sige, og man kan føle at man er helt forkert eller mærkelig... Man kan føle det lidt som om hjernen ikke rigtigt samarbejder med resten af kroppen, men finder på mærkelige ting, som får en til at føle sig anderledes og mærkelig. Men det har altså en hel masse med puberteten og hele udviklingen fra dreng til ung mand at gøre - man er jo nærmest under ombygning, både i kroppen og den måde man tænker tanker. Det ene øjeblik kan man føle sig som en dreng i en ung mands krop og andre gange som en ung mand i en drengekrop. Mon du oplever det lidt på samme måde? Så jeg er overbevist om, at du ikke er mærkelig - men har det i puberteten som de fleste drenge har det. Altså er det meget normalt at have det sådan! Så det bliver bedre, jo ældre du bliver og kommer gennem pubertetens skøre tid.
Det at skulle snakke med andre, er noget man egentlig øver sig på hele livet. For nogle er det nemt og for andre er det noget de skal øve sig ekstra meget på, for at blive god til det. Jeg tænker på, at der jo er flere måder man kan kommunikere på. Der er dels gennem ord, men når man laver noget sammen, f.eks sport eller danser eller lignende, bruger man jo ikke sproget, men alligevel har man noget sammen. Har du mon nogle gode erfaringer med at være sammen med andre på den måde? Nogle gange er det nemmere, når man har noget til fælles, så er det nemmere at finde på, hvad man skal snakke om.
Så mit forslag er, at du overvejer om du kunne begynde at gå til noget, hvor du er sammen med andre om noget. Det kan måske være en god start til at komme igang med at snakke med nogen. Det kan være mange forskellige ting.
Jeg tror, at alle mennesker kender til det med, ikke at ikke kunne finde på, hvad man skal sige til nogen. Så begynder man måske at snakke om noget ligegyldigt som vejret, men så er snakken startet. I din alder er det måske ikke vejret I snakker om, men så kan det være noget I har set på nettet eller i fjernsynet eller noget musik. Måske kunne du også prøve at lytte til, hvad de andre taler om og på den måde falde ind i snakken og få nogle gode idéer til, hvad du selv kunne tale med andre om.
Du starter med at skrive, at du er mærkelig. Hvis det du mener med det er, at du er mærkelig, fordi du ikke synes at det er nemt at snakke med andre, så kan jeg fortælle dig at det ikke er spor mærkeligt. Sådan er der mange mennesker der har det.
Jeg tænker også, at det kan være en god idé at tænke noget mere positivt om dig selv. Kunne du mon finde på en mere positiv betegnelse om dig selv? Kunne du f.eks. tænke "jeg er en, der øver mig i at snakke med andre" - hvordan ville det være?
Håber at du har fået inspiration til at komme lidt videre. Du er selvfølgelig også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at tale mere direkte med en rådgiver.
Mange hilsner
BørneTelefonen