Jeg er jaloux, hvad skal jeg gøre?

Kære BørneTelefonen.

Jeg bliver alt for nemt jaloux. Hvis mine veninder er sammen med andre end mig bliver jeg jaloux eller hvis mine forældre giver min lillebror mere opmærksomhed bliver jeg det også. Det har været sådan her i lang tid nu og jeg er virkelig træt af det.

Er der noget jeg kan gøre ved det?
KH mig

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 13 årige pige

Mange tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver til BørneTelefonen omkring det, at føle sig jaloux. Og hvor er det flot af dig, at du vedkender dig, at du har det sådan.

Når man føler jalousi, kan det være fordi, man synes nogen får noget, man gerne selv vil have. Det beskriver du virkelig godt. For dig handler det om en opmærksomhed, du gerne selv vil have. Men man kan også føle jalousi over, hvis nogen får ting man gerne selv ville have haft. Kender du det?

Følelsen jalousi, tror jeg, at de fleste kan genkende i større eller mindre grad. Det er en følelse som mange ikke rigtig vil være ved, at de føler. Men det er vigtigt at forstå, at jalousi, er en af mange følelser, som vi som mennesker rummer. Der er nemlig både gode og “dårlige” følelser inden i os. Kan du genkende det?

Jalousi er blevet lidt en “forkert” følelse, men der er ikke noget galt i, at føle sig jaloux. Det handler mere om, hvordan man reagerer, når man er jaloux.

Hvis du nu fx bliver virkelig vred på dine veninder, når de er sammen. Eller slår din lillebror og smækker med døren, når han får opmærksomhed fra jeres forældre. Så kan det godt være en “forkert” handling man så laver på grund af følelsen. Kan du følge mig?

Du skriver ikke hvad du gør når du bliver jaloux, så jeg tænker at du “bare” har følelsen, men ikke reagerer uhensigtsmæssigt på den? Er det rigtigt forstået af mig?

Det kan selvfølgelig godt være rigtig irriterende at have følelsen, men den går som regel væk igen, når man får dækket sit behov for opmærksomhed. Mon du kan øve dig i at tænke på, at du kan se, at din lillebror bliver glad for den opmærksomhed han får. Og det også kan gøre dig glad at han er glad, altså at føle glæde på hans vegne og dine vegne som hans søster.

Jeg vil foreslå dig, at du prøver at snakke med din mor og far om, at du nogen gange føler dig jaloux på din lillebror. At du også godt kunne tænke dig, at få lidt mere opmærksomhed fra dem? Tror du, at de vil kunne forstå dig, hvis du fortæller det?

Der kan være et lille savn gemt i jalousi. Et savn mod, at være mere sammen med andre og få og give opmærksomhed. Måske du skal fortælle dine veninder, at du gerne vil være mere med, når de laver noget sammen?

Du kan også finde på rare ting, du selv kan lave, når du føler jalousi. For det er selvfølgelig ikke altid muligt, at man kan være med sammen med de andre. Derfor kan du også øve dig i at tænke, at selvom om man ikke altid er med, så er man stadig venner. Et venskab er et venskab, også når man ikke er sammen.

Er der noget der gør dig glad? Fx høre musik, læse et blad eller bog? Måske lave varm kakao og se en film? Noget hvor du giver dig selv opmærksomhed og gør noget du virkelig godt kan li’?

Jeg håber, du finder en god måde at rumme  jalousien. Jeg tror godt, du kan lære det, for du er allerede rigtig god til at opdage dine følelser.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.