Jalousi

Hejsa. Jeg er en dreng på 15 år, som har været offer af jalousi uendelig mange gange. Det som der for det meste sætter gang i denne følelse, er når piger, som jeg er rimelig vilde med, giver en anden dreng en kompliment. I disse tilfælde prøver jeg at overkomme personen i alt. Personlighed, udseende, intelligens osv.

Jeg er en meget indelukket person, derfor har jeg svært ved at snakke med forældre eller selve venner om det. I grove tilfælde kan jeg i stedet for se dem som et mål, der skal overkommes, så kan jeg finde på at se dem, som en mur der blokerer for mine muligheder, hvilket kan medføre til depression.

Jeg har det meget godt i skolen, derhjemme, bare generelt alt går godt socialt og fagligt. Vi er bare i stedet for sammen, er vi på Skype og er sammen der, derfor har jeg ikke rigtig været vant til “den virkelige verden”. Jeg begyndte først at være social udenfor Skype for en månede siden. Jeg har på nuværende tidspunkt kun kontakt med nogle få piger. Efter at jeg begyndte at være social, har jeg følt mig trist og deprimeret, hvilket skyldes af de tanker fra jalousi, dette foregår dog kun, når jeg ikke er sammen med nogle, både Skype eller i den virkelige verden.

Jeg tror den eneste kur mod disse tanker, er at bare være sammen med nogle flere og være endnu mere social. Men mit spørgsmål er: Hvis vi ser bort fra den løsning, jeg har, hvilke andre måder er der så, for at kunne bekæmpe jalousi og deprimering?

Hilsen en 15-årig dreng.

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15
Tak for dit brev. Jeg synes, det lyder som om, du kender dig selv ret godt. Så når du siger, du tror løsningen vil være at være sammen med flere og være mere social, så tror jeg, du har helt ret i det... Hvis du kan mærke, at det virker for dig, så er det da bare om at forsøge at gøre mere af det, du ved har en god effekt..!
Jeg vil selvfølgelig også gerne prøve at komme med nogle andre ideer, som du kan overveje om også kunne være dig til hjælp. Jeg kan godt forstå, det må være frustrerende for dig, når du bliver overvældet af jalousi eller andre ubehagelige følelser.
Når vi bliver jaloux, så tænker jeg, det skyldes, at der er noget på spil, som er vigtigt for os. I dit tilfælde gætter jeg på, at du (ligesom alle andre) har brug for at blive lagt mærke til og anerkendt. Og når du så oplever, at fx pigerne lægger mere mærke til nogle af de andre drenge/ giver andre drenge komplimenter, så overvælder ærgelsen/ jalousien dig, så du får trang til at overgå dem...
(Det er der på ingen måde noget underligt i, men jeg kan godt forstå, hvis det er anstrengende for dig, når det ofte medfører ubehagelige følelser.) - Og derfor er det jo også rigtig fornuftigt og modent af dig at forsøge at hitte ud af, hvad du kan gøre for at tøjle jalousien... Jeg tror, de fleste af os kender til den ubehagelige jalousi, der kan ramme os. Det er derimod ret individuelt, hvor let vi bliver jaloux, og hvordan vi bedst bekæmper jalousien.
Nogle mennesker kan ved at øve sig i at tænke "det rigtige" hjælpe sig selv til at overkomme jalousien; andre har brug for en samtalepartner for at finde frem til, hvordan de bedst takler følelsen, der kan virke så overvældende og få dem til at gøre/ sige ting, som de måske bagefter fortryder.
Hvis ikke du har så meget lyst til at vende dine tanker med nogen, så kunne du måske starte med at prøve om du kan ændre på dine følelser på egen hånd...
Måske kunne du - når du mærker du bliver jaloux - give dig selv lov til at have følelsen, altså bare registrere "nu er jeg jaloux, jeg får lyst til at ..." også øve dig i ikke at begynde at overkomme personen. Jeg ved, at nogle mennesker har succes med den fremgangsmåde - måske fordi de ikke prøver at lyve følelsen væk, når de nu har den (?) og måske fordi det bagefter kan give dem en tilfredsstillende fornemmelse, hvis de var i stand til at kontrollere jalousien, selvom den kom og generede dem... (Giver det mening?)
Måske kunne du også overveje at skrive helt anonymt med en rådgiver fx. ved at sms'e til BørneTelefonen på 116 111..? Det kan sommetider gøre en lidt klogere på sig selv, hvis man giver andre lov til at stille en spørgsmål eller komme med gode ideer...
Mange kærlige hilsner fra BørneBrevkassen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.