Ingen ord for det.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år

Tak for dit brev her til BørneBrevkassen, jeg er glad for du skrev herind. Som du selv rigtig flot skriver, hjælper det at få tømt sit hjerte for det, der fylder på en dum måde. Jeg kan godt forstå dig, når du føler dig presset fra flere sider.

Det må være rigtigt svært at finde en balancegang imellem alle dem, der gerne vil ”trække i dig”. Når jeg læser dit brev, virker du til at være en tænksom person, måske er det derfor, det hele af og til forståeligt bliver for meget for dig.

Jeg tænker på, om det kunne være en mulighed for dig at lægge en plan for din dag..? Sådan at du beslutter, hvornår du ”må” have din computer tændt, og hvornår du ikke må...

I stedet for at være med i en politisk organisation, hvor du ikke føler dig hjemme, kunne det så være en mulighed for dig at dyrke noget sport af en eller anden art? Det kunne være en mulighed til at gøre noget aktivt for at komme væk fra computeren...
Måske er der en ungdomsklub i det område, hvor du bor? Det er ofte, at sådanne klubber udbyder aktiviteter, der er helt anderledes end det, du for tiden bruger din tid på.

Jeg vil gerne fortælle dig, at det som du bekriver, er noget mange børn og unge oplever. Presset fra kammerater og digitale medier kan for mange virke voldsomt, det kan gøre man har svært ved at finde ud af, hvem man er. Det gør selvfølgelig ikke dine problemer lettere for dig, og det virker til, at du har mange ting at forholde dig til.

Måske kunne du vende det hele med en af dine gode venner, for som du selv skriver, er det tit rart at få lettet sit hjerte. Måske er der også nogen af dem, der af og til kunne have lyst til at gøre noget helt andet end det, I plejer... Det kunne måske også give dig luft og overskud i forhold til, at du oplever at blive hurtigt vred nogle gange... Hvis der er en at tale om det hele med, kan det ofte give luft for oplevelserne.

Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge på UngeChatten, hvis du tænker, det kan hjælpe dig at tale om hele din situation med en af rådgiverne.

Mange kærlige hilsner

BørneBrevkassen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.