Ingen kan lide mig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig Tak for dit brev! Hvor er det stærkt af dig, at du kan skrive om, hvordan du har det. Det er en god styrke, at kunne mærke, hvordan det føles indeni og gøre noget ved det. Det synes jeg er stærkt og ret flot. Du skriver, at du føler dig uden for i klassen, da de andre piger laver nogle andre ting end dig og det gør dig trist. Det kan jeg sagtens forstå gør dig trist, for selvom man har forskellige interesser eller meninger, kan man jo godt være venner og lave andre ting sammen.Du skriver, at problemet er, at du er en sportspige. Jeg tænker, det er vigtigt at understrege, at det ikke er et problem, at du er sportspige. Det er sejt at du har en interesse og holder fast i den, selvom det ikke er det alle de andre laver. Det viser, at du er en selvstændig og frisk pige, og at du ikke bare “følger med” i forhold til det alle andre laver. Måske kan du se det som, at du er tro mod dig selv og det du synes er sjovt og interessant - også selvom andre i klassen ikke har samme interesse.Jeg kan godt forstå, det kan være irriterende, når de andre piger ikke har helt samme interesse. Jeg tænker, om det at dyrke sport behøver at betyde, at man ikke hører musik og ikke er på facebook?  Jeg forestiller mig, at dine sportsinteresser mest er i fritiden, selvom det er fedt at spille fodbold i skolen også, så kunne du måske, i skoletiden, forsøge at være lidt med på de andre ting? Hvis du gerne vil kunne tale med dem om det, kan du måske forberede dig ved at høre lidt musik om aftenen og finde ud af, hvad du godt kan lide. Du kan måske endda gøre det på samme tidspunkt som at udforske facebook lidt? Facebook kan jo også give dig mulighed for at se, hvad de andre i klassen kan li' og interesserer sig for - måske er der også nogen, der har andre interesser, som de ikke viser frem i skolen. Det betyder ikke, at du skal ændre på dig selv, og kun bruge tid på musik og facebook, for at blive en del af musik og facebook fællesskabet! - Men det lyder til, at det er den vej, du har nemmest ved at nå pigerne i klassen. Mit gæt vil være, at du også har musik du kan li' - ved at snakke med andre, kan man måske finde ud af, at der er andre slags musik som man også synes om...eller får lyst til at lytte til...?Nu ved jeg ikke, hvilken sportsgren du dyrker, men jeg tænker, at de andre piger kan have svært ved at sætte sig ind i det, hvis du ikke har haft en chance for at fortælle om det. Det kan være, at der vil være mulighed for det, når du begynder at vise interesse for det de laver og på den måde kommer til at tale mere med dem? Det er nemlig ofte sådan, at man automatisk spørger mere ind til hinandens interesser jo mere man taler sammen. Hvis de er usikre på det med fodbold, så ved de måske heller ikke, hvordan de skal være, når de er sammen med dig? Måske handler det om usikkerhed fra jer alle, og usikkerhed handler tit om ting, man ikke ved helt sikkert og derfor kan være usikre på at spørge hinanden om. Måske er det dig, der er den modige her og vover at møde dem i deres interesser, og de kan lære dig mere at kende, der hvor de er trygge?Jeg synes i hvert fald ikke, det lyder til, at du gør noget forkert - slet ikke! Men måske har pigerne, i det hele taget, bare har brug for at blive lidt mere sikre på jer selv og hinanden i fællesskabet. Det kan også være, at jeres klasselærer vil hjælpe jer alle i klassen med at gøre fællesskabet stærkere, og se jeres forskellige interesser som noget der gør fællesskabet interessant. Noget som giver jer mulighed for at vide noget om ting, som ikke selv er ens egen favorit interesse. Hvis det er den vej, du tænker vil  være god for dig, så har vi øvelser om trivsel som din lærer (/alle) kan downloade direkte fra vores hjemmeside. Du kan kigge på den her: http://www.bornsvilkar.dk/Raadgivning/SkoleTjenesten/Undervisningsmateriale/trivsel-i-skolen.aspx  Jeg tænker på, om du mon har nogle gode venner og veninder gennem dine sportsaktiviteter? Hvis man går og er lidt usikker på sig selv kan det nogle gange hjælpe at tænke på, hvad man har af gode oplevelser med andre – det behøves ikke nødvendigvis kun at være dem fra klassen. Prøv om du kan se, hvilke fællesskaber du er en del af, som faktisk går godt. Måske vil du så komme i tanke om, nogle gode ting ved dig selv som andre godt kan lide. Det er jo også sådan, at man heller ikke altid er i indercirklen i alle fællesskaber og det kan være en måde at tænke over det. Jeg gætter på, hvis du kigger mere på musik og facebook fællesskabet, så er der nogen, som er mere sammen med hinanden om interessen 99,5% og nogen, der er 75% enige om interessen....mon du kan få øje på det, eller har jeg skudt helt ved siden af? Du skriver, at du spiller fodbold med drengene. Faktisk tænker jeg, at det sagtens kan gå hen og være en fordel for dig, at du har kontakt til dem. Det kan være en ganske god position at have og også en lidt forvirrende, indtil man har fundet sine veje i det. Det er lidt ligesom en midtbanespiller, der både er med i forsvaret og angrebet...det er jo en ret vigtig spiller position, som får holdet og spillet til at hænge sammen. Hjælper det mon at se jeres klasse lidt på den måde og der hvor du står i det lige for tiden...?

I jeres alder er det naturligt, at man får mere og mere interesse for kærester, og det vil nok også ske i jeres klasse. I den forbindelse er der måske nogle af pigerne, som vil være imponerede og misunde dig for, at du har kontakt med drengene - det gætter jeg på, de er. Så du kunne jo også være den, der er 'midtbanespilleren' som forbinder drenge og pigefællesskabet i klassen...den, der kan forstå tingene fra begge sider - mon du kan følge mig i den måde at se det på? Jeg håber mit svar kan hjælpe dig lidt på vej til at blive mere sikker på dig selv i klassen, og se det du kan som en styrke og en stor fordel. Næste skridt er jo nok at nærme sig stille og roligt. Det kan være, at du her i sommerferien har mulighed for at bruge facebook lidt mere, til at skabe mere kontakt - nu hvor frikvarterene ikke er mødestedet for klassen.

Hvis du har lyst til at snakke eller skrive mere med BørneTelefonen, er du altid velkommen til at skrive igen eller ringe/sms'e til BørneTelefonen på 116111.Mange sommerferie hilsner Børnetelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.