Indberetning til kommunen

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år.

Jeg kan forstå, at indberetningen stadig fylder for dig her 2 år efter - og du spørger til dine muligheder for at få en kopi af den.

Når man er over 12 år, så har man mulighed for at få det, som man kalder aktindsigt. Det betyder, at du har ret til at se, hvilke oplysninger der er om dig i kommunen.

Du nævner, at du ikke ønsker, at kommunen skal gøre mere ved sagen, hvis du beder om at få en kopi af indberetningen. Jeg forstår dit brev sådan, at kommunen ikke gjorde mere ved sagen for to år siden efter de havde talt med dig. Er det mon rigtig?

Når en kommune modtager en indberetning (underretning) omkring et barn, så skal kommunen undersøge om der er grund til at tro, at barnet har brug for støtte og hjælp. For at finde ud af det, så skal kommunen f.eks. tale med barnet og forældrene, ligesom de gjorde i dit tilfælde. Eftersom kommunen ikke gjorde mere dengang, så betyder det nok, at de vurderede, at der ikke var grund til at gå videre med sagen. Derfor tænker jeg, at de heller ikke vil gøre det nu, hvis du beder om at få en kopi af underretningen.

Faktisk, så kan det være helt naturligt, at børn og unge kan have brug for at se nogle af de oplysninger, som der har været i kommunen om dem, for bedre at forstå, hvad det har været for en situation, som de har været i engang.

Du kan godt selv tage kontakt til kommunen og bede om at få en kopi. En god ide kan være at gøre dette skriftligt.

Vi kan her i Børns Vilkår også hjælpe dig med at kontakte kommunen og bede om aktindsigt, hvis du har brug for det. Hvis du ønsker det, så kan du ringe til vores Børnebisidderafdeling på 35 55 55 59 og bede dem om at hjælpe dig. Det vil de meget gerne.

De bedste hilsner

BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.