I’m not good enough…

Okay så altså
Lige om lidt er det et år siden jeg fik kræft….. Jeg havde det totalt dårligt mit selvværd var ødelagt totalt min lærer hadet mig jeg havde ondt over alt………. Jeg er rask men jeg tænker konstant på tiden før jeg kan ikke tænke på andet…. Samtidig med det har jeg taget på og sulter nu mig selv….. Jeg er perfekt til og spille glad og til og ligne en der har det godt…… Jeg skær i mig selv……. Jeg har tit tænkt på på selvmord…….. Jeg danser ballet og presser mig selv til det yderste…….. Jeg har taget mange depression teste på nettet og de siger allesammen at jeg har en svær depression…… Ærligt ved jeg ikke hvad jeg skal gøre….. Jeg er ikke god nok….. Jeg er træt konstant……… Jeg har bar brug for råd til hvordan jeg kunne få det bedre….. Uden og skulle sige det til mine forældre eller “venner” (de elsker at bagtale mig) det kommer aldrig til at ske som i aldrig uanset hvad!

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej kære pige, 13 år.

Mange tak for dit brev. Det lyder som om at du er inde i en rigtig svær og hård periode i dit liv, og derfor vil det glæde mig hvis jeg kan hjælpe dig.

Jeg kan godt forstå at du siden din kræftsygdom er stødt på nogle problemer i din hverdag og måske også har det svært med dig selv.

For det må da være sindssygt hårdt at gennemgå et sygdomsforløb og bagefter at skulle finde sig selv igen. Jeg er så glad for at læse, du er rask igen.

Du skriver at du presser dig selv meget, ikke er tilfreds med dig selv, skærer i dig selv, sulter dig selv og selv mistænker en depression.

Jeg kan ikke sætte nogen diagnose på dig, men jeg er sikker på at du nu har brug for noget professionel hjælp. Det fortjener du og det lyder virkelig som om at det er på rette tide, at du nu får hjælp.

Din læge kan sætte en eventuel diagnose og give dig den rette hjælp og behandling. Men det kræver at du åbner op overfor din læge omkring dit sygdomsforløb og om hvordan at du har det nu.

Din læge vil vide at du har haft kræft og også kende til tilbud som er relevante for dig. Jeg er sikker på at din læge vil tage dig meget alvorligt i betragtning af det sygdomsforløb, som du tidligere har været igennem.

Derudover ville det være rigtig godt hvis du også havde andre voksne omkring dig, som kendte til din situation og som kan støtte dig undervejs.

Du skriver selv at du bestemt ikke har lyst til at involvere dine forældre. Men kunne du måske starte med at involvere en anden voksen, som du føler dig tryg ved? Det kunne eksempelvis være en moster, en mormor, en god skolelærer eller måske en god venindes mor? Det kan være hvem som helst – bare du føler dig tryg ved personen.

Hvis det er meget svært for dig at fortælle omkring alle dine tanker og følelser kan du måske også skrive dem ned i et brev, som du kan vise til en voksen omkring dig? Eller måske vise dit brev til os og mit svar.

Jeg er sikker på at du vil opleve at den voksne bliver berørt og gerne vil hjælpe dig. Det kan eksempelvis være en stor hjælp for dig, at denne voksne hjælper dig med at kontakte din læge og tager med til din læge?

Den voksne kan også hjælpe dig med at fortælle om det hele til dine forældre, hvis du ønsker det senere hen?

Og ikke mindst vil den voksne kunne lytte til dig og give dig et kram, som jeg tænker føles meget rart for dig i denne periode.

Måske kender du også til Headspace? Ellers synes jeg at du skal tage et kig på deres hjemmeside: https://www.headspace.dk/faa-hjaelp. Nogle gange kan det nemlig være rart at snakke med en voksen, som man måske ikke kender i forvejen. Ligeledes kan det føles nemmere at åbne op, når man ikke skal sidde ansigt-til-ansigt med den voksne i første omgang.

Jeg håber virkelig at du får åbnet op overfor en voksen og får den rette støtte og hjælp, som du behøver og fortjener.

Du ønskes i hvert fald alt det bedste fremover.

Kærlige tanker fra BørneTelefonen.

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.