i tvivl om hvad jeg skal næste år

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år!

Det lyder som om, at du skal træffe et svært valg. "Almindeligt" teenageliv eller professionel karrierre. Eller måske kan du fine en måde, hvorpå de to ting kan kombineres.

Du fortæller, at fodbolden er god for dig på mange planer og at du har venner, men at du mangler fritid, mulighed for at tjene nogle penge og koncentrere dig om at tage en uddannelse. Jeg tænker også, at det er et stort ansvar du nu står med, da det lyder som om, at der er mange forventninger til dig, bl.a. fra din træner. Jeg kan også godt forstå, at det sociale og fritidslivet trækker i dig. Det tænker jeg er naturligt og også et tegn på, at du er god til at mærke efter.

Hvad siger dine forældre mon, når du inddrager dem i disse overvejelser? Vil de støtte dig i, at tage de beslutninger som føler er rigtige for dig?

Jeg tænker i hvert fald, at det kunne være godt for dig at tale med dine forældre om dine tanker. Derudover foreslår jeg, at du sammen med dem taler med en UU-vejleder, så du får et overblik over dine muligheder og får et godt grundlag for at vælge. Måske findes der en vejleder på din skole? Ellers kan du læse mere her: https://www.ug.dk/6til10klasse/ungdommens-uddannelsesvejledning

Der findes ungdomsuddannelser, ligesom din efterskole, som gør det muligt for unge at kombinere skolegang med sport på eliteplan. Du og dine forældre kan, foruden at tale med en UU-vejleder, også søge viden på nettet; for eksempel på www.teamdanmark.dk

Dine venner, som også spiller fodbold, har måske nogle dilemmaer, som ligner dine? Kan du måske finde inspiration ved at tale med dem om, hvordan de vælger?

Der er jo kun 24 timer i døgnet. Så, ja, vi må foretage nogle valg og fravalg med hensyn til, hvordan vi vil bruge disse timer og hvad der betyder noget for, at man er glad. Du har allerede et vist et overblik over, hvad der føles vigtigt for dig: fodbold, venner, penge at disponere over, tid til uddannelse.

Hvis du har brug for et vist beløb at råde over, kan du måske tale med dine forældre om dette? Hvis de ønsker at støtte dig i sporten, kan I muligvis lave en aftale om, hvad der er et rimeligt lommepengebeløb, afhængig af deres økonomiske muligheder. Dine forældre har forsørgerpligten over dig, frem til du fylder 18 år og de har også ansvaret for at støtte og hjælpe dig, så du kan have det godt og fungere godt i forhold til skole, venner og i din familie. Dét kan de bedst, hvis I taler sammen om de ting, som er vigtige for dig.

Jeg håber, at du kan bruge mine idéer til noget og at du finder god støtte hos de voksne, som du taler med.

Mange hilsner og held og lykke

fra BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.