I rissiko for corona

hej
jeg er i rissikogruppe for corona, mine forældre er ligeglade og er blevt stoppet flere gange i ikke at bære mundbind

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år.

Du skriver at du er i risikogruppe mht Corona. mener du at du har en sygdom eller er det mere generelt fordi du er utryg?

Jeg kan godt forstå at du føler dig utryg. Alle aviser og Tv taler om hvor meget vi skal passe på hinanden. Og når du ikke føler dine forældre tager Corona alvorligt kan jeg godt forstå din bekymring.

Det du selv kan gøre er at følge rådene: Vask hænderne – eller brug sprit – ofte. Hold afstand. Nys og host i ærmet. Brug mundbind, hvor det er påbudt.

Vi kan håbe at dine forældre tager det mere alvorligt når de ser at du gør det.

Er du specielt udsat – sygdom – skal du måske tale med din læge, som så kan tale med dine forældre om, at de selvfølgelig skal passe på dig!

Du kan også overveje at tale med fx en lærer eller en anden voksen du er tryg ved, måske en moster eller en mormor og fortælle, hvordan du har det med dine forældre ikke helt følger reglerne for mundbind og så håber jeg den voksne vil tage en snak med din forældre. For du fortjener, de tager hensyn, både i forhold til dig og ja, også i forhold til samfundet.

Det er fint at du er så opmærksom, pas godt på dig selv.

venlig hilsen BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.