Brev
Hvordan kommer jeg ud af mit hoved?
Hej.
Jeg har i så længe jeg kan huske, lavet op fantasi verdner i mit hoved. Hvor jeg er en anden person og lever helt andet liv, og når jeg så er blivet træt af det, finder jeg på en person og en ny historie om den person, som jeg så udlever i mit hoved.
Det går så meget ud over mit rigtig liv, høre/ser kun musik, podcast, film og serie som vil passe ind i verden i mit hoved.
Føler jeg må være sindsyg eller noget, ved virkelig ikke hvordan normale tanker er, for tror da ikke det sådan andre har tanker?
Har prøvet flere gang med at jeg skal slet ikke må tænke eller lave om en historie i mit hoved og prøve tænke mine egen tanker. Men det så besværlig for mig at lave vær.
Vil bare gerne være mig selv, men føler bare det har stået ved i en evighed, så ingengang helt sikker på hvem jeg er som person, vil bare gerne havde mine egen normale tanker, og leve i nuet og ikke mit hoved.
Føler jeg lyder skør, men vil bare så gerne ud af det. Har søgt rundt på nettet og syntes ikke jeg kan få svar på hvad det er der sker!
Håber bare der nogen der kan hjælpe, føler mig fortabt
Hilsen Pigen der lever i sig hoved
Pige, 21 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 21 år!
Jeg er helt med på, at det er vildt svært at lave gamle vaner om.
Du fortæller om, at du har lavet fantasiverdener inde i dit hoved så langt tilbage, som du kan huske. Nu er du klar til at leve dit liv på nogle andre betingelser og i nuet – men tankerne gør, som de plejer…
Jeg kan høre, at du har forsøgt ved egen hjælp at få tankerne til at være i nuet og du har søgt efter viden på Nettet, der måske kunne hjælpe dig. Jeg kan høre, at du gerne vil være dig selv – men at du er i tvivl om, hvem du er.
Jeg kan høre, du tænker på, om du er den eneste person, der har sådanne tanker – om du er sindssyg eller skør.
Jeg tror som udgangspunkt, at du er hverken sindssyg eller skør.
Jeg har talt med andre børn og voksne, som også har fortalt om tanker, der ligner dine med hensyn til at opbygge fantasiverdener. Det kan der være mange gode grunde til, som ikke behøver at have noget med sygdom at gøre.
For mig lyder det til, at du er nået til et sted i dit liv, hvor du er klar til at leve dit liv på nogle andre betingelser end dem, der indtil nu har været for dig. Det er super sejt, at du er kommet dertil, hvor du gerne vil ændre på det!
Det lyder som om, at du har sat dig et mål for det arbejde, du er i gang med lige nu; at finde ud af hvordan du kommer ud af dit hoved, så det ikke går så meget udover dit liv. Sejt gået.
Du kan tænke over, om du kan gøre dit mål mere målbart i hverdagen, sådan at du kan se og mærke dine fremskridt. Er der måske nogle ting, du gerne vil deltage i? Jeg spørger, fordi det ofte kan hjælpe på de indre tanker at lave noget aktivt med andre. Når vi “gør” ting med vores krop, så tænker vi ikke så meget på alt muligt inde i hovedet.
Det kan være, du kunne have mod på at starte til fodbold, klatring, rollespil ude i naturen eller noget helt andet. De udendørs aktiviteter er faktisk lige åbnet op igen nu, så det kan være, det var en idé for dig?
Er der måske også nogle mennesker, du gerne vil være sammen med? Er der måske nye ting, du gerne vil lære eller blive bedre til?
I den forbindelse kan du måske også tænke over, om tankerne om din fantasiverden opstår i forbindelse med bestemte situationer eller følelser. Der er måske nogle sammenhænge, som er gode at vide noget om, når du vil lave en forandring for dig selv.
Det kan måske være, tankerne allermest opstår, når du er alene over længere tid. Det kan være, de kommer, hvis du er ked af det eller stresset. Det kan du bedst selv mærke.
Jeg tænker også, at du har vist, at du har ressourcer, idet du har været i en søgen på Nettet efter oplysninger, der kan hjælpe dig – og at du fortæller om din historie hér.
Det kan føles som hårdt arbejde at lave sådan et forandringsarbejde for sig selv. Derfor foreslår jeg, at du har nogle at tale med om dine tanker og den proces, du går igennem.
Umiddelbart foreslår jeg, at du opsøger din læge for at undersøge, om du ad den vej kan få hjælp til at nå dit mål.
Det kan være, du har mod på at tale med din læge om dine tanker og om dit mål? Måske vil lægen foreslå, at du taler med en psykolog. De er nemlig rigtig gode til at hjælpe os af med tanker, der fylder meget. De kender en masse gode strategier og tricks.
Udover at søge hjælp hos din læge vil jeg gerne fortælle dig om Headspace. Det er et tilbud til unge, som vil kunne bakke dig op. Hér er der mulighed for at mødes fysisk og der er mulighed for chat med søde voksne og møde andre unge.
Min pointe med at foreslå dette er, at du i dette regi måske kan få en oplevelse af, at du ikke er alene. Selvom du og andre unge søger hjælp med forskellige baggrunde, har I det til fælles, at I vil opnå en forandring med jeres liv, som jeg ser det.
Du kan læse mere om Headspace her: Headspace
Det udelukker ikke, at du også taler med personer, som du kender og som du stoler på i dit private liv.
Den fagprofessionelle og private snak er forskellig fra hinanden og kan måske supplere hinanden i dit private liv.
Jeg håber, du kan bruge mit svar til at komme videre med dit liv på nogle andre betingelser end dem, der indtil nu har været for dig i dit liv.
Jeg håber, du bruger dine ressourcer til at undersøge hvilke tilbud, der dur for dig – og bruger din energi og dit mod til at sætte nogle milepæle for den forandring, du ønsker dig, så du kan se, du kommer videre.
Jeg ønsker dig masser af held og lykke i dén proces.
Kærlig hilsen fra Børnetelefonen