Brev
Hvordan kan jeg stoppe
Hej
Jeg er en pige på 15 år som nok har brug for noget hjælp så vi er begyndt at feste rigtig meget i min klasse her i sommerferien og det er rigtig hyggeligt men når jeg har drukket lidt så begynder jeg at ryge jeg ved ikke rigtig hvordan jeg får en smøg fra men jeg får en i går var jeg til en fest og jeg røg omkring de der 10 smøger og jeg vil så godt stoppe det skal lige siges at mine forældre ikke ved det og de skal ikke vide det jeg har tænkt på at tage mindre alkohol med så jeg ikke kommer til at ryge
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15
Tak for dit brev og dit gode spørgsmål. Du er bestemt ikke den første, som står i den situation, du beskriver. Vi taler med mange unge som gerne vil undgå at ryge, men som synes det er rigtig svært at lade være. Det første skridt er at blive klar over, at man gerne vil ændre noget. Det skridt har du været sej nok til at tage ved at skrive herind.
Alkohol påvirker hjernen rigtig meget. Det betyder, at man ikke altid tager ligeså fornuftige beslutninger, som når man er ædru. Kan du mon følge mig i den tanke?
Problemet med cigaretter er bl.a., at der er nikotin i. Det er et stof, som gør en afhængig. Derfor er der mange, der oplever, at hvis de festryger, så ender det med, at de bliver afhængige af det. Det kan føre til, at man også ryger cigaretter i hverdagen. Derfor kan det være en rigtig god ide at finde måder at undgå at festryge, så snart man begynder på det. Præcis som du gør lige nu.
Jeg vil meget gerne komme med et par ideer til, hvordan du kan få hjælp til at lade være at festryge.
Lav aftale med ven/veninde: Det kan være en stor hjælp at aftale med en god ven/veninde, at de hjælper dig. Aftal med dem, at de skal stoppe dig, hvis du gerne vil ryge.
Skriv en note til dig selv: Det kan også være en hjælp at skrive en note til sig selv på sin mobil. Skriv ned hvorfor du ikke vil ryge. Når du får lysten til en cigaret, så kan du læse din note. Måske det kan ændre din handling.
Drik mindre alkohol: Du skriver selv, at du vil tage mindre alkohol med næste gang. Det tror jeg er en rigtig god ide. På den måde er du mere til stede i dine handlinger.
Det kan være rigtig rart at tale med nogen om sine tanker. Selvom du ikke vil tale med dine forældre, så har du måske en bedsteforældre, en lærer eller en god ven/veninde, du kan tale med? Det kan være godt at høre andres erfaringer og tanker.
Jeg håber meget, at mit svar er en hjælp. Hold endelig fast i din viljestyrke. Det vil du ikke fortryde!
Hvis du har brug for flere råd eller en snak, så er du velkommen til at skrive eller ringe på tlf.: 111 116.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.