Brev
Hvordan er man social
Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal skrive det her så jeg går bare direkte til sagen.
Jeg aner ikke hvordan man er social. Når jeg er sammen med andre er det som om jeg ser verden på en helt anden måde end alle andre. Jeg kan ikke regne ud hvad de tænker.
Jeg har altid tænkt at alle andre opførte sig som aliens, fordi de så sociale situationer på en hel anden måde end mig, men du har jeg mødt nok forskellige mennesker til at regne ud at det er mig der er noget galt med.
Nogle gange forlader jeg sociale situationer fordi jeg ikke føler jeg burde være der, der er bare ingen steder jeg kan passe ind. Folk kalder mig nogle gange socialt akavede og griner af den måde jeg socialere. Jeg ved at de ikke mener det ondt, og det gør mig heller ikke ked af det. det forvirre mig bare.
I midt hovede reagere jeg på den eneste måde der giver mening og virker normal, men åbenbart er det slet ikke normalt.
Jeg forstår det bare ikke helt, er der noget galt med mig. Jeg føler jeg er en alien i menneske krop der ikke kan forstå sproget af alle omkring mig.
Tak på forhånd
16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du på 16 år
Det er ikke så ualmindeligt at føle sig socialt akavet i teenageårene, for man er jo både i gang med at lære sig selv at kende og finde ud af, hvordan relationer og spilleregler omkring én fungerer. Og det kan altså godt tage lidt tid.
Jeg forestiller mig ikke, at du er mere anderledes eller akavet end alle andre, men man kan meget nemt komme til at føle sig sådan, når man kan mærke, at man fik sagt eller gjort noget, de andre syntes, var lidt mærkeligt i den givne situation. Det kender de fleste.
Ligesom du sikkert engang imellem også synes, at nogen sagde eller gjorde noget, du fandt akavet.
Der findes ikke nogen konkrete opskrifter på, hvordan man er social, for der er stor forskel på, hvordan grupper kommunikerer med hinanden.
Det, der er normalt i én gruppe, kan virke helt forkert i en anden.
Men hvis du nogle gange kommer i tvivl om, hvad du bør sige eller gøre, så er det helt i orden, at du tager den med ro og lader nogle andre om at handle i situationen. Du behøver ikke selv sige noget, hvis du ikke lige ved, hvad du skal sige. Forstår du?
Man kan lære rigtig meget om sociale spilleregler ved at spejle sig i hinanden. Derfor vil jeg anbefale dig at læne dig lidt tilbage og kigge på, hvad de andre gør, hvis du selv er i tvivl.
Det skal selvfølgelig ikke forstås sådan, at du aldrig skal være spontan og sige og gøre det, der falder dig ind, eller at du bare skal gøre som de andre. Du skal naturligvis altid være dig selv, men ved at observere, hvad andre siger og gør og være opmærksom på andres reaktioner, når nogen siger eller gør noget, kan man virkelig lære meget.
Til slut vil jeg lige tilføje, at det kan jo godt være, at du enten er lidt mere moden og modig end de andre, eller måske er du ved at lære noget, de andre har lært for lidt tid siden. Man udvikles jo i meget forskellig hastighed. Det handler altsammen om biologi. Det plejer dog at udligne sig, efterhånden som man vokser til.
Ét er i hvert fald sikkert, og det er, at du har et ønske om at udvikle dig og blive bedre til ting, der er svære for dig lige nu.
Du har evnen til at kigge indad, og det er en kæmpe gave, du naturligt har med dig fra fødslen.
Du skal nok komme til at klare dig rigtig godt.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen