Hvordan er man social

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du på 16 år

Det er ikke så ualmindeligt at føle sig socialt akavet i teenageårene, for man er jo både i gang med at lære sig selv at kende og finde ud af, hvordan relationer og spilleregler omkring én fungerer. Og det kan altså godt tage lidt tid.

Jeg forestiller mig ikke, at du er mere anderledes eller akavet end alle andre, men man kan meget nemt komme til at føle sig sådan, når man kan mærke, at man fik sagt eller gjort noget, de andre syntes, var lidt mærkeligt i den givne situation. Det kender de fleste.
Ligesom du sikkert engang imellem også synes, at nogen sagde eller gjorde noget, du fandt akavet.

Der findes ikke nogen konkrete opskrifter på, hvordan man er social, for der er stor forskel på, hvordan grupper kommunikerer med hinanden.
Det, der er normalt i én gruppe, kan virke helt forkert i en anden.

Men hvis du nogle gange kommer i tvivl om, hvad du bør sige eller gøre, så er det helt i orden, at du tager den med ro og lader nogle andre om at handle i situationen. Du behøver ikke selv sige noget, hvis du ikke lige ved, hvad du skal sige. Forstår du?

Man kan lære rigtig meget om sociale spilleregler ved at spejle sig i hinanden. Derfor vil jeg anbefale dig at læne dig lidt tilbage og kigge på, hvad de andre gør, hvis du selv er i tvivl.

Det skal selvfølgelig ikke forstås sådan, at du aldrig skal være spontan og sige og gøre det, der falder dig ind, eller at du bare skal gøre som de andre. Du skal naturligvis altid være dig selv, men ved at observere, hvad andre siger og gør og være opmærksom på andres reaktioner, når nogen siger eller gør noget, kan man virkelig lære meget.

Til slut vil jeg lige tilføje, at det kan jo godt være, at du enten er lidt mere moden og modig end de andre, eller måske er du ved at lære noget, de andre har lært for lidt tid siden. Man udvikles jo i meget forskellig hastighed. Det handler altsammen om biologi. Det plejer dog at udligne sig, efterhånden som man vokser til.

Ét er i hvert fald sikkert, og det er, at du har et ønske om at udvikle dig og blive bedre til ting, der er svære for dig lige nu.
Du har evnen til at kigge indad, og det er en kæmpe gave, du naturligt har med dig fra fødslen.
Du skal nok komme til at klare dig rigtig godt.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.