Hvor meget må et menneske egentlig blive udsat for?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 16 år.

Tak for dit brev til BørneBrevkassen. Jeg er meget glad for, at du er nået dertil, hvor du har fået taget mod til dig og skrevet ind til os. Jeg bliver meget bekymret for dig, når jeg læser dit lange brev. Min bekymring for dig er både for det, der er sket for dig, men også for hvordan du har det nu..?

Jeg spekulerer på, om du nogle gange kan have svært ved helt at huske detaljerne ved dine oplevelser, fordi du ubevidst prøver at beskytte dig selv imod at tænke på de oplevelser? Selv om du måske kan fortrænge nogle af dine meget ubehagelige og voldsomme oplevelser, ligger de stadig gemt indeni dig. Det er ikke rart eller sundt for dig at gå med sådanne oplevelser, og derfor tænker jeg, du har brug for hjælp til at få tingene bearbejdet.

Som jeg læser dit brev, kender dine forældre heldigvis nu til dine oplevelser. Kan du mon tale med dem om, at det naturligvis stadig fylder i dine tanker? Hvis dine forældre har svært ved at finde hoved og hale i, hvad de skal gøre, kan de prøve at ringe til Børns Vilkårs Forældretelefon på 35 55 55 57. Der kan de få vejledning og hjælp til, hvordan de skal forholde sig.

Du har i dit unge liv været udsat for massive overgreb, du fortæller om vold og voldtægt. Dette er oplevelser, der er ulovlige, og derfor er noget du kan vælge at få anmeldt til politiet. Det er måske allerede blevet gjort, da du fortalte det hele på skadestuen, og din far kom og hentede dig?

Når du skriver, det er svært for dig at huske detaljerne, kan jeg godt forstå, at du har det sådan. Det får mig til at spekulere på, om der er ting der er sket som du ikke har beskrevet. Det kan også være at der står noget i brevet, som du har haft svært ved at huske detaljerne i.

Derfor tænker jeg på, om det er noget du kan tale med din læge omkring? Din læge har modtaget alle data om dine besøg på skadestuen, og vil derfor automatisk være lidt inde i din sag. Din læge vil måske have mulighed for at hjælpe dig til, hvordan du eventuelt kan få hjælp til at bearbejde alle de grusomme oplevelser, du har været ude for.

Når du skriver, at du har det okay nu, er jeg alligevel bekymret for dig. Det må have været meget voldsomt at gennemleve de ting du beskriver. Det er hverken i orden at skulle finde sig i, og heller ikke godt at skulle gennemleve. Jeg er glad for, at du nu har det bedre og er fri for alle de forfærdelige oplevelser, du har haft. Alligevel bekymrer det mig og gør mig ondt at læse om dine oplevelser i dit brev.

Jeg spekulerer på, om det kunne være en god ide for dig at kontakte BørneTelefonen på 116 111, hvor rådgiverne kan lytte mere til, hvordan du har det nu og måske hjælpe dig med at finde den rigtige hjælp og støtte til dig
.

Mange kærlige hilsener

BørneBrevkassen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.