Hvilket emne er det? Don’t know.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Tusind tak for dit meget rørende og ærlige brev. Man kan sige, at du i hvert fald har åbnet dig her i brevkassen, og måske er brevkassen den første, der har fået "hele" historien? Gad vide hvordan det var for dig at skrive det hele på den måde?

Jeg har jo i baghovedet, at du har fortalt, at du allerede fra tidligt i dit liv følte, at det var lettere et betro dig til nogen, hvis du kunne være anonym. Det er du også her i brevkassen, og måske har det været grunden til, at du har turdet fortælle det hele..?

Jeg lægger mærke til, at du undervejs i din fortælling hele tiden "stopper op" og ligesom reflekterer lidt over, hvordan du har reageret, og hvad der kan have været årsag til, at du har gjort, som du har gjort. Hvor er det vildt, at du kan det - hvor er det en stor selverkendelse, du har allerede som 14-årig.

Så når du spørger, hvordan jeg tror, du kan få det bedre, så tænker jeg, at du er godt på vej i den retning selv... For jeg tror virkelig, det handler om at åbne sig og turde fortælle de ting, der føles svære. Det er du allerede begyndt på at gøre til din psykolog, og jeg fornemmer på dig, at det føles rart?

Jeg kan samtidig godt forstå dit forbehold mod at betro sig til nogen, fordi du har oplevet, at din tillid blev svigtet, da du fortalte din kontaktpædagog, at du havde skåret dig og taget piller dagligt. Det kom til at betyde, at der blev sat mere overvågning på dig, og jeg kan godt se, at det ikke var det, du havde regnet med. Jeg tror, de har gjort det for at passe på dig, men jeg kan sagtens se det fra din vinkel også - at du siger det for at få hjælp, ikke for at få din frihed begrænset...

Noget andet vildt, jeg lægger mærke til, er det håb, du selv nævner, at du kan mærke inderst inde. Det håb jeg kan mærke gennem hele dit brev som en slags fighter-ånd, du viser på mange måder. Du har gjort modstand mod både de svigt og de gange, dine grænser er blevet overskredet - og det er bare så livsbekræftende, synes jeg. Du vil ikke finde dig i, at det skal være på den måde - jeg kan virkelig mærke dit ønske om en forandring.

Du siger noget meget vigtigt, når du siger, at hvis bare nogen havde lagt mærke til dig som barn, så havde du nok fået hjælp. Jeg kan godt læse, at du har været svigtet af de mennesker, der skulle være dem, der passede på dig. Og som jeg skrev før, så fornemmer jeg heldigvis, at du godt kan se, at det hænger sådan sammen, og at det på ingen måder har været din skyld noget af det, der er sket. Og du har på mange måder gjort opmærksom på, at der var noget galt! Det har du virkelig!

Jeg får det indtryk, at du ud over at være rigtig god til at mærke, hvordan du selv har det, også har en særlig evne til at mærke andres følelser og stemninger. Er det mon rigtigt fornemmet? Du fortæller, hvordan du godt kunne gennemskue din mors stress, da du har helt lille, og at du godt kunne se, at hun led under din fars alkoholmisbrug - ligesom du gjorde. Hun søgte en del bekræftelse hos dig, men det er ikke et barns opgave at støtte eller bekræfte sin mor - det skulle være omvendt. Det har din mor ikke været i stand til, og det kunne have været godt, hvis nogen havde hjulpet jeres familie dengang.

Du fornemmer også, at noget ikke er helt, som det skal være mellem din mor og hendes nuværende kæreste. Og i det hele taget får jeg indtryk af en sensitiv og omsorgsfuld pige, når jeg læser dit brev.

Som sagt tror jeg, du har fat i noget af det rigtige, når du lige så langsomt begynder at åbne dig. Hvad hvis du kunne snakke med din psykolog om, hvad det er, du er bange for ved at åbne dig? F.eks. det med at folk reagerer anderledes end du havde håbet... At der bliver sat ting i gang omkring dig, som mere føles som en straf end en hjælp... Vil hun kunne forstå det, hvis du forklarer hende det, tror du? Hun kunne godt være nøglen til at komme lidt videre, for jeg har et indtryk af, at I er på bølgelængde på en måde, som måske kan blive til noget godt...

Det var mine tanker om dit meget personlige og modige brev. Jeg vil ønske dig alt det bedste, for du fortjener et liv, hvor du kan få noget af alt det, du har manglet indtil nu. Det tror jeg på, du kan.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.