Brev
Hvad sker der hvis man stikker af?
Hvad sler der hvis man stikker af hjemmefra?
Er det politiet der finder en? Skal man snakke med nogen? Får man problemer? Kommer man på hospitalet? Hvad hvis man nægter at svare på hvorfor man valgte at stikke af? Bliver kommunen indvolveret? Skal man snakke med en psykolog?
Altså jeg har alle de her spørgsmål, vil ik nok være søde at svare på dem? Jeg brænder helt vildt meget efter at vide det!
Hilsen pige 14 år
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Det er vigtigt, at få talt med nogen om de spørgsmål du har, i forhold til at stikke af hjemmefra. Jeg forstår virkelig godt, at du brænder for at få svar på, hvad der kan ske…
Det er så modigt af dig at skrive dit brev her. Jeg får indtryk af, at du har en styrke inden i dig. Det at du overvejer at stikke af, fortæller mig at du er god til at mærke, at noget omkring dig måske ikke er helt rigtigt som det burde være. Måske du har oplevet nogle hårde ting derhjemme?
Måske går det bare lidt skævt derhjemme? Hvordan mon du har det med dine forældre? Har du mon søskende? Eller nogle voksne, du stoler på og kan tale med om de tanker her? Der er så mange ting, jeg ikke ved omkring, hvordan du har det. Eller hvorfor du har tanker om at stikke af hjemmefra.
Jeg kommer sådan til at tænke på, hvorfor du mon har overvejet at stikke af hjemmefra. Har du et sted at kunne tage hen? Til en ven eller nogle i din familie? Jeg ved jo ikke rigtigt, om det ikke går så godt hjemme hvor du bor.
Hvis du chatter eller ringer til os på tlf. 116 111, kan du måske give os lidt flere oplysninger om dig og din situation. På den måde, kan vi mere præcist rådgive dig.
Jeg er lidt bekymret for, om der bag dit brev til os gemmer sig noget alvorligt og akut. Hvis det er sådan, har du måske brug for at tale med en bisidder? Du kan se mere her om, hvordan en bisidder kan hjælpe dig: Terese fik en bisidder fra Børns Vilkår. Jeg vil give dig det direkte nummer til bisidderen, hvor du i første omgang kan ringe helt anonymt på tlf. 3555 5559 og tast 2.
Du er bestemt ikke den eneste unge, som har de her tanker. For nogle kan det være et frirum at bo et andet sted i en periode. Så kommer tingene på afstand, og man kan måske have nogle snakke og lave nogle aftaler med dem derhjemme. Aftaler om, hvordan du godt kunne tænke dig, det var at bo hjemme hos jer fremover.
Hvis du stikker af hjemmefra, vil dine forældre nok fortælle politiet, at du ikke er kommet hjem. Nu kender jeg ikke dine forældre, men de fleste forældre ville blive meget bekymrede. Så vil politiet på et tidspunkt lede efter dig – men du kommer ikke til at få problemer. Altså på den måde, at politiet ikke vil blive sure på dig.
Det er op til dig, om du nægter at svare på, hvorfor du er stukket af. Men jeg håber inderligt, at du har lyst til at åbne op og tale med nogen du har tillid til alligevel. Har du mon nogle voksne i din verden, du kunne have mod på at tale med om de her ting om? En lærer, en venindes mor eller far?
Jeg ved, at andre børn og unge i din situation har haft glæde af at tale med familierådgivningen i din kommune. Det er gratis og anonymt. På familierådgivningen, er der en rådgiver som taler med jer – dig og dine forældre (Hvis det er dine forældre du bor med) – om hvordan I kunne få det bedre sammen. Du kan læse mere om det og finde nummeret til familierådgivningen på kommunens hjemmeside, eller ved at ringe og spørge efter det.
Måske virker det bedre for dig at tage et mindre skridt: Du kan i første omgang google din kommunes navn og ’anonym rådgivning for unge’. Så vil du finde nummeret på en rådgivning, der vil kunne svare dig på dine spørgsmål i forhold til kommunen. Hvis du ikke kan finde nummeret – kan du ringe til os på tlf. 116 111, så hjælper vi med at finde det.
Du kommer ikke på hospitalet med mindre der er sket dig noget eller du er blevet syg. Der er heller ikke nogen, der kan tvinge dig til at tale med en psykolog. Men psykologer er kærlige og dygtige mennesker, som det kan være rigtig rart at tale med. Især om de svære ting.
Du har allerede vist ved at skrive hertil, at du kan handle og forsøge at ændre på tingene. Det er så stærkt. Som sagt er du altid er velkommen til at ringe, eller sms’e herind på 116111 BørneTelefonen og snakke med os.Man kan også logge ind på en chat. Har du mon lyst til det? Så kunne vi tale om hvordan du har det, og få lavet en god vej videre for dig. Der er så  tanker og spørgsmål hos mig efter dit brev. Det lyder som nogle tunge tanker du har – jeg forestiller mig, du er alene med dem.  Vi på BørneTelefonen vil gerne være her for dig, og du kan altid kontakte os.
Jeg håber mit brev giver dig nogle af de svar, du har brændt efter at få.
Kærlig hilsen BørneTelefonen