Brev
Hvad sker der?
Hej børnetelefonen
Her på det seneste har jeg været virkelig ked af det, men uden grund. Mine forældre tror det er noget i skolen eller den sport jeg går til, men der er ikke noget der.
Jeg kan godt finde mange ting i mit liv der er helt forkerte lige nu, men jeg kunne ikke sætte mig til at græde over dem, som jeg gør.
Jeg slog det op på nettet, og der stod at det var tegn på depression, men det tror jeg ikke. Jeg kom også til at tænke på vinterdepression, men jeg tror det bare ikke.
Så det kan være humørsvingninger, men jeg er ked af det næsten hele tiden, og det svinger ikke.
Jeg har her på det seneste ville have en lås på mit værelse, så jeg kunne låse mig inde når jeg ville. Jeg vil nemlig bare gerne have fred, for mine forældre er også bare ekstra irriterende.
Tusinde tak fordi du læste brevet!
Jeg håber så meget at du kan hjælpe mig.
Mvh. Mig
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Det lyder ikke særlig rart, det du oplever, men tænker dog at det ikke lyder så unormalt, når man tager din alder i betragtning.
Jeg kan godt forstå, at du tænker humørsvingninger, men stadig er i tvivl, fordi du ikke føler det svinger, men kun er trist. Det kan dog stadig sagtens være en helt normal følelse hos unge teenagere og det har noget at gøre med alle de hormoner, der farer rundt i kroppen i teenageårene. Det kan både gør en glad, ked af det eller andet og det at du kun oplever den ene følelse lige nu, tænker jeg ikke er unormalt. Formentlig er det bare en periode som vil ændre sig som hormonerne i din krop ændrer sig.
Særligt det du beskriver med at have lyst til at låse sig inde på sit værelse og have følelsen af, at ens forældre bare kan være de mest irriterende, er helt i tråd med det at blive teenager. Det er noget rigtig mange oplever, hvor de tager afstand til forældre, som de ellers altid har været meget tætte med og føler trangen til at være alene. For nogle er det en hurtig periode mens det kan tage flere år for andre, men for det meste vender de tilbage til gerne at ville have deres forældre tæt på igen og ikke have den samme trang til at lukke og låse døren for at få fred.
Mit råd er til dig er, at:
• Se tiden an og husk det kun er en periode
• Tal med dine veninder om deres oplevelser med irriterende forældre og trangen til at låse døren og du vil nok hurtigt opdage, at du langt fra er den eneste. Hvis dine veninder ikke kan genkende det, er det dog ikke sikkert de er ligeså langt i deres udvikling, men det kommer for de fleste på et tidspunkt i en større eller mindre grad
• Tal med dine forældre om, hvad du har brug for, for at gøre din situation lidt mere tålelig. Måske vil du endda opdage, at de selv kan nikke genkendende til det du beskriver fra deres egen tid som teenager
Du kan også læse mere om pubertet her og se en video:  http://privatsnak.dk/10-12/hvad-spoerger-andre-om/hvad-sker-der-naar-piger-kommer-i-puberteten/
Jeg håber du kan bruge rådene og ellers er du altid velkommen til at ringe på BørneTelefonen på 116 111 eller skrive på vores chat eller SMS.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen