Brev
Hvad skal man gøre hvis, man føler at man ikke høre til
Hej Brevkasse.
Jeg er en pige på 12 som rigtig godt kan lide at læse og spiller fodbold i fritiden.
Jeg går i 6a og det er jeg glad for, men har et problem at jeg ikke syntes at jeg passer ind.
Både på grund af min måde at være på og fordi jeg ikke er klog.
Jeg har fint nok venner som jeg holder af, men at starter i en ny klasse kræver jo lidt at de skal akseoptere hvem en er, men det syntes jeg ikke jeg bliver.
Så hvad skal jeg gøre
Hilsen pigen på 12 år
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
Mange tak for dit brev hvor du spørger om hvad man kan gøre, hvis man ikke føler man høre til i sin klasse. Jeg kan forstå at du er startet i en ny klasse og at du går med en følelse af, ikke helt at passe ind og ikke at blive accepteret som den du er.
Hvor er det bare godt, at du skriver herind for få hjælp og råd omkring dette. Det er et rigtigt vigtigt emne, og jeg ved, at du bestemt ikke er alene med den følelse, da der rigtigt mange børn og unge der går og tænker på det med at passe ind.
Du skriver at når man som ny starter i en klasse, så kræver det, at klassen skal acceptere en som den man er, det synes jeg er meget fint beskrevet. Det får mig til at gætte på,  at du måske har en værdi om, at alle faktisk skal have lov til at være som de er, og at elever i en klasse har lov til at være forskellige. Det er jeg meget enig i, for hvor ville livet være kedeligt hvis alle mennesker var ens.
Du fortæller ikke hvor længe du har gået i den nye klasse og om du også er flyttet til en ny by, men du skriver, at du har nogle venner som du holder af og at du egentlig også er glad for at gå i 6a. Du beskriver at du godt kan lide at læse og at du spiller fodbold i fritiden.
Ud fra det du fortæller lyder det til, at der er mange ting, i din hverdag som du er glad for, men at du tænker meget over det med at passe ind i den nye klasse.  Du skriver at du ikke føler du er klog, nu kan jeg jo ikke spørge dig hvad du mener med ordet "klog", men når du skriver, at du rigtigt godt kan lide at læse og du kan skrive dine tanker ned til brevkassen på så tydelig en måde som du har gjort, så tænker jeg bestemt at du er klog.
Jeg tænker på ordet "klog" som noget man kan være på mange måder; nogle er "kloge" til sport, nogle til kreative ting, nogle til at være en god ven, nogle til matematik... men helt sikkert er, at alle er kloge til noget.
Når du skriver at du ikke føler dig klog, så gætter jeg på, at det er i timerne i klassen at du har det sådan - det kan måske skyldes at du er lidt usikker og du ikke helt føler dig tryg i klassen endnu fordi du stadig er lidt ny. Når du skriver, at du ikke føler de andre accepterer dig som du er, så bliver jeg nysgerrig på, hvad det er der gør, at du får det sådan. Hvis det er fordi der er nogle i klassen, der ikke er søde ved dig eller driller, så er dette ikke i orden og noget som jeres lærer bør inddrages i og hjælpe med at få stoppet.
Jeg synes ikke du skal ændre på hvem du er, men tro på at du er god nok præcis som du er og holde fast, at det er ok at være dig og at der skal være plads til alle i en klasse. Du skal også vide at det er helt almindeligt at føle sig lidt usikker og at man ikke helt høre til, når man er ny i en klasse og der godt kan gå lidt tid før man får følelsen af, at være kommet ind i fællesskabet. Det håber jeg kan hjælpe dig lidt at tænke på.
Er der nogen i din klasse som kan lide de samme ting som dig, fx at læse eller spille fodbold? Eller nogen som du føler accepterer dig lidt mere som den du er, end andre? Så kan det være det er dem du skal snakke lidt mere med og måske høre om en af dem har lyst at spille fodbold eller noget andet sammen efter skole en dag?
Er der mon nogen uden for skolen som du kan tale med om hvordan du har det? Det kunne være dine forældre eller en veninde som kender dig godt? Det kan være rigtigt rart at dele sine tanker med nogen der kender en godt - både fordi det letter lidt at tale om det, men også fordi de så kan hjælpe med fx at snakke med din lærer om hvordan det er for dig at være i ny i klassen.
Jeg håber du kan bruge mit svar og du er altid velkommen til at til at ringe til Børnetelefonen på 116111 hvis du har brug for at tale snakke mere om hvad der skal til, for at du kan falde til i den nye klasse.
Jeg ønsker dig rigtigt meget held og lykke og håber du kommer til at falde godt til i klassen.
Mange kærlige hilsner fra Børnetelefonen.