Brev
Hvad skal jeg gøre?
Hej Børnetelefonen.
Jeg er en pige på 14, med voldsomme ubehagelige smerter i mit haleben. Jeg har for 2 år siden gået til spring gymnastik, og der har jeg haft faldet på mit haleben utallige gange, og har haft smerte lige siden, men smerten er blevet værre hen af tiden.
Her i november faldt jeg på et bord, til en fest fordi jeg var fuld, og har jo derfor ikke rigtig kunne mærke, jeg landede på halebenet. Og siden da har jeg fået mange flere smerter, mine forældre ved godt det med festen, og siger det er selvforskyldt, hvilket det jo enlig også er.
Men smerten har haft falmet, men nu er den voldsom igen. Jeg kan hverken sidde i sofaen, ikke engang på siden, eller ligge på ryggen, eller siden i min seng uden utallige smerter. Jeg kan knap nok sidde på en stol uden det gør ondt. Jeg har selvfølgelig nogle få stillinger som jeg kan sove i, men min ryg er begyndt at gøre ondt nu.
Mine forældre eller rettere min mor, min far har ikke rigtig nogen mening om det, men min mor siger at jeg “bare” skal stå op i et par timer på mit værelse, og så bliver alt godt igen. Men det er bare lidt svært at stå i timer midt på mit gulv. De vil ikke lytte når jeg op til flere gange på dagen/ugen kommer ned i stuen og siger jeg har virkelig mange smerter, og ikke kan holde det ud.
Panodiler eller ipren virker ikke, jeg har prøvet. Jeg har søgt rundt selv og den slags, og læst noget med at man kan få noget medicin/bedøvelse mod det. Mine forældre ved ikke rigtig hvad de skal sige til det, så ja
Men hvad skal jeg gøre? Jeg har utallige smerter konstant, mine forældre lytter ikke til mig så ved ikke hvad jeg skal gøre.
hilsen pigen på 14
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14-årige
Hvor er det godt, du skriver. Det er vigtigt, at du får hjælp til smerterne.
Smerterne, der stråler ud fra halebenet og nu har spredt sig, virker slemme. Hvor må du føle dig udmattet og presset, når du i perioder ikke kan sove ordentligt om natten.
Selvom du faldt til en fest, er du ikke skyld i smerterne. Du har ret til hjælp uanset hvor smerterne kommer fra.
Der er mange grunde til, at du skal have hjælp nu.
1. Smerter, som du beskriver, tager energi og kræfter – som skulle være brugt på andre ting.
2. Kroppen kan begynde at spænde og reagere, fordi den forsøger at kompensere. Derved kan kroppen blive overbelastet andre steder. Det kan betyde, at smerten spreder sig, så man hverken kan gå eller stå.
3. Du kan risikere at vænne dig til et højt og permanent forbrug af smertestillende piller.
4. Du skal undersøges for, om du har en form for skade, du aldrig har fået behandlet: Måske noget har forskubbet sig eller noget sidder i klemme
Alle disse grunde får mig til at sige, at det er vigtigt, at du kommer til lægen. Nummeret står på dit gule sygesikringskort – og du kan sagtens ringe til lægen som 14-årig.
Når du bestiller en tid, skal du med det samme sige, at du har haft stærke smerter i lang tid. Du skal sige dét, du har beskrevet i dette brev. Så ved lægen, at det er alvor og lægen kan forberede sig på samtalen med dig og tænke over, hvordan du får den bedste hjælp. Lægen kan også forklare, om der er en forbindelse mellem smerterne og de mange fald på halebenet til gymnastik.
Måske skal du til fysioterapeut, til scanning eller have anden smertestillende medicin. Måske skal der ske flere ting på samme tid, så kroppen kan hele op og komme i balance – lægen har overblik over mulighederne og kan lave en plan for dig.
Hvis du fortæller, at du har behov for at jeres samtale bliver mellem jer to, så har lægen måske mulighed for ikke at fortælle dine forældre om samtalen. Jeg tænker dog omvendt, at du netop  har brug for, at lægen skaber forståelse hos dine forældre.
Det er en mulighed, at lægen på en god måde kan tale med dine forældre og gøre det tydeligt for dem, at du har brug for lægehjælp.
Jeg fornemmer, at dine forældre ikke helt har forstået dine smerter og situationens alvor.
Det må føles frustrerende for dig, at din mor (og far) kommer med forslag, du ikke kan bruge til noget. Din mors forslag fjerner eller mindsker jo ikke smerterne. De er også svære at gennemføre; og som du selv konstaterer, så kan man jo ikke bare stå op flere timer på sit værelse. For at undgå at smerterne bider sig fast og bliver permanente – skal du som sagt til lægen nu.
Måske føles det som et for stort skridt at skulle kontakte lægen helt selv. Så kan du måske lade dig hjælpe af en ven, som kan stå ved siden af, når du ringer op. Du kan også lade dig hjælpe af en lærer – du har det godt med. Det kunne måske være din idrætslærer. Eller sundhedsplejersken på din skole?
Hvis du ikke ’får hul igennem’ til den hjælp, du behøver – så kontakt os igen! Vi kan sammen finde andre ideer og metoder til, at du får den nødvendige lægehjælp. For det er vigtigt.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.