Brev
Hvad skal jeg gå til?
Hej.
Lidt om mig: Jeg går i 8. klasse, og bliver 15 sidst i Februar. Jeg har ikke gået til en sport eller andet i ca 3 år, men det kunne jeg egentlig godt tænke mig.
Jeg har tre ting i hovedet; ridning, teater/drama og fitness. Ridning fordi at jeg før har gået til ridning på en klub, og det var rigtig sjovt. Stoppede dog da jeg ikke syntes at ridelæren var særlig god. Og teater/drama, fordi jeg gerne ville afprøve mine kræfter inde for skuespil. Jeg har nemlig her på det sidste haft en drøm om at blive skuespiller. Og fitness fordi så kan jeg gå sammen med min søster, og det kunne være super hyggeligt (der er nemlig sådan, at i det fitness-center hvor hun træner, så kan hun tage en “træningskamerat” med, for kun 100,- om måneden.)
Jeg tror jeg tilmelder mig til fitness, da jeg føler for det. Men hvad skal den anden aktivitet være…? Men jeg ved ikke hvad jeg skal vælge. Jeg vil jo gerne alle tre ting rigtig meget.
Jeg skal jo her efter ferien op i 9. klasse, og derfor ved jeg ikke om det bliver for meget med 3 aktiviteter? Altså jeg klare mig jo godt i skolen (7 og 10 taller), og jeg føler jeg har brug for at lave noget i fritiden.
PS: Det skal lige siges at jeg går til engelsk én gang om ugen. Det er jo også dyrt. Altså mine forældre er da okay velhavende? Men det kommer jo også til at løbe op, hvis jeg skal gå til 3 ting. Jeg er virkelig lost. 🙁
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev, du lyder som en glad pige. Det er dejligt, at læse om alle de gode ting i dit liv.
Jeg synes, at det lyder som en super god ide, at gå til fitness med din søster. Sport er ofte sjovest, når man har nogen at dele det med og på den måde, får du både dyrket sport og været sammen med din søster.
Jeg synes, at det er rigtig fornuftigt af dig, at overveje om 3 ting måske bliver for meget, særligt nu når du snart skal op i 9 kl. Nogen gange, når man kaster sig ud i for meget, kan det også ende med, at man så ikke når alting og føler sig presset og det man så før gjorde, fordi det var sjovt, bliver pludselig en sur pligt. Har du mon også tænkt på det, på den måde?
Du skriver, at ridning har du prøvet før og var glad for, så det er jo en god mulighed. Jeg kan dog ikke lade være med, at bide mærke i det du skriver, om at skuespil er noget du drømmer om og aldrig rigtig har prøvet. Måske kunne det være en spændende oplevelse, at få det prøvet af og se om det er dig? Derefter kan du jo altid overveje, om der er plads til ridning også eller måske kan ridning bare i starten være en ridelejr til sommer, for at se om det stadig er sjovt?
Der er også nogen der går til en ting om vinteren og en anden ting om sommeren – det er jo også en mulighed, hvis du ender med at være glad for begge dele? Måske kan du også snakke lidt med dine forældre om, hvad de synes de vil betale for og hvor meget de mener, at du kan klare ved siden af skolen?
Jeg håber, at jeg har hjulpet dig lidt på vej i din beslutning og rigtig god fornøjelse med de spændende ting, du skal i gang med.
Får du lyst til at snakke mere om det eller stadig ikke er sikker i dit valg, er du velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116111 eller logge på chatten på vores hjemmeside.
Kærlig hilsen BørneTelefonen