Brev
Hvad siger de ?
Hej bb
Jeg er en pige på 11 år
Jeg skal snart have bøjle (ca. Om 3 uger)
Det er en ganebøjle som jeg skal have på 24/7 altså hele tiden.
Mine veninder ved det godt
Så jeg er bange for hvad hele klassen siger til det.
Tandlægen har sagt at jeg kommer til at læspe.
Der er også nogle at drengene der mobber en med at tale blandt arabisk og dansk
Jeg er ikke dentype der fortæller alt til læren og andre jeg er den stille type.
Så jeg er bange for hvad de siger
Og hvis de siger noget hvad skal jeg så gøre
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige 11 år.
Jeg kan godt forstå, at det er et stort skridt at skulle have bøjle på. Jeg tror, at det er vigtigt at tænke på, at bøjlen er noget, der kommer til at hjælpe dig. Så tænk på bøjlen som noget godt. Og desuden at det kun er i en periode, du skal have den på. På et tidspunkt vænner du dig nok helt til den.
Lige nu er du dog bange for, hvad de andre fra klassen vil sige. Måske vil de bare være nysgerrige. Det kan være, at de spørger ind til bøjlen. Og så kan du jo fortælle dem, hvordan det er at have den på, hvor længe du skal gå med den, og hvordan du har det med det.
Måske tænker du, at der også kan være nogle, der driller dig med bøjlen? Det lyder som om, der ikke altid er rart i din klasse, når man kan blive drille med, at man taler arabisk og dansk.
Selvom du ikke synes, at det er rart at fortælle din lærer om din bekymring, så synes jeg alligevel, du skal overveje at gøre det. På den måde kan din lærer hjælpe både dig og de andre, der mobbes.
Du kan måske så tale med din lærer om, hvorvidt du gerne vil have hjælp til at fortælle dine klassekammerater om bøjlen, inden du får den på? Det kan måske gøre det nemmere for dig at komme i skole første dag med bøjlen? Din lærer kan fortælle det til klassen. Eller du kan selv sige det.
Som du har fået at vide, kommer du formentlig til at læspe når du får bøjlen på. Det vil sikkert være værst den første dag eller to. Men det bliver formentlig bedre, når din mund har vænnet sig til at have den på. Det kan være, at du kan holde en fridag, den dag du får den på. Så kan du  'øve' dig i at tale med bøjlen derhjemme først.
Jeg håber ikke, at der er nogen fra klassen, der vil sige noget dårligt om din bøjle. Hvis det skulle ske, så synes jeg, at du med det samme skal fortælle om det til din lærer og dine forældre. For det er dem, der skal hjælpe dig med at trives i skolen. Bed fx dine veninder om hjælp til at sige det.
Held og lykke med at få bøjlen sat i om 3 uger!
De bedste hilsner BørneTelefonen