Hvad har min veninde ret til?

Jeg har en veninde hvis mor begik selvmord. Min veninde er 16 år nu og bor hos sin biologiske far som hun ikke var meget tæt med før hun skulle bo hos ham.

Men jeg føler ikke at faren tager ordentlig vare på hende. Han vil ikke betale for vigtige ting, hun skal selv lave mad hver dag, han tager i sommerhus hver weekend hvor hun så er alene hjemme og han har generelt bare overhovedt ikke styr på hende eller hvad der sker omkring hende. Han snakker aldrig ordentligt med hende eller hjælper hende.

Er der ikke hvis beløb som min veninde har ret til? Faren får jo børnepenge nu. Hvad har min veninde ret til iform af advokat og penge?

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 16-årige pige,

Mange tak for dit brev, jeg synes det er rigtigt flot, at du skriver hertil fordi du gerne vil hjælpe din veninde. Jeg tænker, at hun er meget heldig at have en omsorgsfuld veninde som dig, og jeg vil forsøge at svare på dine spørgsmål bedst muligt.

Det er rigtigt svært, når man står som dig og er veninde til en person, man ikke føler bliver taget ordentligt vare på. Jeg ved ikke, om du har talt med din veninde om det? Hvordan hun har det, og om der er nogen i hendes familie, hun kan tale med om det?

Derudover tænker jeg, at det måske kunne være en ide (måske du allerede har gjort det) at fortælle det til nogle voksne, du kender? Det kan være en lærer eller dine forældre måske? Grunden til jeg spørger om det, det er fordi jeg tænker, at det er en stor bekymring du står med for din veninde, og at det ville være godt hvis der var nogle voksne, der kunne hjælpe dig.

Du skriver, at din venindes far ikke har styr på hende eller hvad der sker omkring hende. Når man er bekymret som du er, så tænker jeg, at det kunne være en stor hjælp, hvis der var nogle professionelle, der hjalp med at kigge på, hvordan din veninde går og har det. Den kommune hvor din veninde bor i, har nogle rådgivere der arbejder med børn og familier. Kommunen har pligt til at hjælpe børn, der har det svært. Men de skal jo først vide, at der er et barn, der har det svært, så derfor skal man underrette kommunen.

Det kan være svært lige at finde ud af, hvordan man gør det. Jeg ved ikke, om du går i klasse med din veninde? Lærere ved som regel, hvem de skal ringe til på kommunen, så det kunne måske være en god ide at snakke med en af hendes lærere om det. Din veninde kan også selv kontakte kommunen og fortælle, hvordan hun har det. Hvis hun godt vil det, kan hun tage en bisidder med. En bisidder er en voksen, der kan støtte et barn i at fortælle det, der skal fortælles på kommunen. Det kan være hvem som helst man stoler på, men hun kan også kontakte Børns Vilkårs Bisidderkorps. Her er en masse voksne, der kender til børns rettigheder, og som er dygtige til at hjælpe på kommunen.

Med hensyn til dit spørgsmål om et vist beløb, som man har ret til som barn, er det desværre ikke så nemt, som at alle børn har ret til x-antal kr. Der er noget der hedder Forældreansvarsloven, og det som den siger er, at forældrene skal sørge for, at børnene har det, de har brug for. Men det er jo meget forskelligt fra familie til familie, hvad forældre tænker børn har brug for og ret til…

Du spørger også til advokat, men jeg ved ikke helt i hvilken forbindelse? Men hvis det handler om hendes trivsel og vilkår som barn, er det kommunen, der skal være dem, der går ind og kigger på, om hun har det godt nok.

Det er svært for mig at rådgive dig mere konkret. Men hvis du gerne vil høre mere, eller din veninde har nogle spørgsmål, så vil jeg råde dig til at skrive igen - eller kontakte vores BørneTelefon på 116 111 (det er anonymt og gratis). Du kan også skrive på UngeChatten, hvis du synes, det er lettere at skrive om end at tale i telefon.

Mange venlige hilsner
BørneBrevkassen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.