Hvad er jeg?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år
Tak for dit brev. Du skriver, at du ikke rigtig kan være hos dine forældre, da du er blevet smidt ud af din mor, og din far er voldelig og drikker. Det må selvfølgelig ikke være rart for dig at stå i denne situation, for det er hverken lovligt eller ok, at din far er voldelig overfor dig, og det lyder til, at du mangler en støtte og omsorg fra begge af dine forældre.

For mig at se, er det vigtigt, du får noget hjælp fra nogle voksne, som du føler dig tryg ved. Har du prøvet at fortælle dine oplevelser/problemer til nogle andre voksne end dine forældre? fx en onkel/moster eller bekendt? Jeg tror nemlig, det kan være godt, hvis du får delt dine tanker og følelser med nogle voksne, så de kan hjælpe dig.

Jeg ved, at kommunen skal hjælpe dig og kigge på din situation, hvis du ikke trives. Du skriver også, at der er ved at blive lavet en paragraf 50, hvilket jo betyder at kommunen er ved at undersøge din situation. Dette er jeg glad for at høre.

Den undersøgelse får betydning for, hvordan de vil hjælpe dig. Undersøgelsen vil give dig mulighed for at få snakket med nogle voksne i kommunen om hvordan, du har det derhjemme. Derfor er det utroligt vigtigt, at du er ærlig overfor dem og fortæller dem om alle de ting, som du synes ikke fungerer. Jeg ved nemlig fra andre, at man risikerer, at kommunen ikke forstår alvoren i situationen, hvis man ikke er helt åben omkring, hvordan man har det...

Når undersøgelsen er slut, vil en sagsbehandler kigge på, hvad kommunen kan tilbyde dig. De skal sørge for at finde en løsning, som støtter dig, så du kan få det ro og tryghed. Jeg kan forstå, I har talt om, at du måske skal bo på en døgninstitution, og at du i den forbindelse er bekymret for, hvordan det vil gå.

Jeg tænker, det er meget forståeligt, at du tænker over det. Det vil jo være en stor ændring i dit liv og derfor er det helt naturligt, at du bekymrer dig om det. Derfor tror jeg også, det vil være en god ide, at du fortæller din sagsbehandler om de tanker, du har gjort dig. Så kan hun tage det med i overvejelserne, når hun skal undersøge, hvilken institution, der ville være et godt sted for dig...  (Evt. kan du jo vise hende dit brev til BørneBrevkassen, som jeg synes meget fint viser, hvordan du har det...)

Du skriver ligeledes i dit brev, at din mor tror, du er psykisk syg, og at du ikke selv kan se, hvad du gør forkert. Nu har jeg jo ikke været hjemme hos jer, men jeg synes, det lyder meget grænseoverskridende at din mor siger sådan til dig, og at hun har smidt dig ud.

Når jeg læser dit brev, så synes jeg, det lyder som om, at du er en pige, der alt for længe har levet under et stort pres, og som derfor lige nu er så træt, at du ikke kan overskue det mere. Det betyder ikke, at du er psykisk syg, men at du sikkert er overbelastet og har brug for omsorg og ro... Hvad tænker du mon, når jeg skriver sådan..?

Du fortæller også, at din lærer konstant holder øje med dig, hvilket måske kan føles underligt. Men hvis det er muligt, og du har tillid til din lærer vil dig det godt, så vil jeg råde dig til at få snakket med ham/ hende om din situation. Måske er det faktisk sådan at din lærer er bekymret for dig og prøver at lægge mærke til, hvordan du har det, og hvordan du klarer hverdagen..? Måske forsøger han/ hun at se, hvad der kan gøres, for at du kan få en lettere hverdag i skolen..?

Hvis du synes, det er svært at finde en voksen, som du kan stole på eller snakke med, så vil jeg råde dig til at ringe gratis til os på 116 111 og tale med en rådgiver her, som kan hjælpe dig. Ellers vil jeg også lige oplyse dig om, at der er mulighed for at få en bisidder hos Børns Vilkår. En bisidder er en voksen, som vil kunne tage med dig til møder fx i kommunen, og være din støtte, og hjælpe dig med at blive hørt, når der fx skal findes løsninger på dine problemer.

Jeg håber, at dette svar kan hjælpe ellers så skriv endelig igen eller ring til 116 111, hvor en rådgiver på BørneTelefonen vil være klar til at tale med dig.

De bedste hilsner
BørneBrevkassen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.