Hvad er jeg til for?

Kære BB
Hver dag er en kamp. Hver morgen er en skuffelse, når du indser du er vågnet og stadig er i live. Jeg er på egen hånd. Selvom jeg har fået psykolog på og min familie er bevidste om hvad det er der sker, så er der ingen, der forstår mig.

Der er ingen af dem, der har været udsat for det jeg har. Min mor var og er der aldrig. Aldrig. Min far er en idiot, der kunne finde på at lade mig som 10årig vente udenfor i flere timer i sneevjret, i korte ærmer, fordi han skulle ryge hash med sine venner.

Men det er ikke det jeg vil have hjælp til. For der er ingen, som kan ændre mine forældre eller de tider hvor jeg har haft mest brug for dem og de ikke har været der. jeg vil bare gerne vide hvad meningen er med den her brevkasse.

Jeg har virker brugt sved, krafter og tåre på at skrive herind. Alligevel kan man mærke, på svarene at det er nogen, der har siddet ved computeren hele dagen og bare har et standart svart til alle brevene. jeg skriver det ikke bare fordi jeg har læst de 5 første breve i rækken men fordi jeg selv har skrevet flere gange.

Jeg kæmper hver dag! Hver evig eneste dag! Og intet bliver bedre, jeg prøver virkelig. Jeg føler mig så alene, jeg er alene, der er ingen der kan sætte sig ind i min situation. Min psykolog siger ting så som at jeg ikke har nogen venner. Hvad er det for noget at sige til mig. jeg er så fucking alene i den her lorte verden.

Hvis psykologen, min familie, mine venner eller brevkassen ikke kan hjælpe mig, hvem kan så. Barberbladet under min hovedpude ser jeg som den eneste vej. Jeg har ikke noget at leve for. Jeg blev spurgt hvad jeg ønskede mig, jeg svarede ikke men løb direkte ud i skoven. Der lå jeg i gråd på Skovbunden og skar i mig selv, for jeg havde lige indset at mit største ønske faktisk er at dø.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år
Tak for dit brev, jeg kan godt høre, at du kæmper hver dag, for at holde dig oven vande og kan godt forstå, hvis det er så udmattende, at du ind i mellem næsten ikke orker mere.

Alligevel så har du mod på at skrive til BørneBrevkassen og oveni købet overskud nok til at give os noget feedback på arbejdet. Det synes jeg er imponerende.

Jeg ved ikke, om dette svar vil være mere brugbart for dig, end de tidligere har været, men jeg håber, det måske kan give dig en ide om, hvordan du kan få de voksne omkring dig til at forstå, at der er nødt til at ske noget andet i dit liv...

Når jeg læser dit brev, så tænker jeg, at du har brug for at føle dig mindre alene, men at du ikke synes, der er nogen omkring dig, som kan hjælpe dig med det. Nu ved jeg jo ikke, hvordan du snakker med din psykolog, men jeg tror faktisk, det kunne være en god ide, hvis du turde give ham eller hende dit brev til brevkassen, så vedkommende kunne læse, hvad du tænker...

Selvom det kan være ubehageligt at få at vide, at man ikke har været til hjælp, så vil mange psykologer alligevel være glade for at nogen tør fortælle dem, at samtalerne ikke går helt, som man havde ønsket sig... Det giver nemlig psykologen en mulighed for at ændre på samtalerne, så de i højere grad kommer til at være deres klient til hjælp!

Ville du mon have mod på at vise dit brev til psykologen..? Eller mod på at skrive et nyt, hvor du skrev om alt det, du ville ønske, der kunne komme ud af samtalerne med ham/ hende, hvis der skete et mirakl og det bare fremover var super brugbart for dig at tale med ham/ hende..? Det tror jeg kunne være et godt udgangspunkt for jeres samarbejede..?

Ofte kan det være en rigtig god ide at kigge fremad og dykke ned i ens håb og drømme. Jeg ved, det kan være svært at komme i tanker om, hvad man drømmer om, hvis man længe har haft det rigtig svært. Men ofte kan man alligevel godt i samtaler med andre finde frem til nogle helt konkrete små ting, som ville gøre ens hverdag bedre...

Jeg er ked af at høre, at du ikke har kunnet bruge de svar, vi tidligere har skrevet til dig. Jeg er sikker på, at de rådgivere, der har svaret dig, har gjort det i den bedste mening, og at de har forsøgt at svare dig personligt og nuanceret. - også selvom det ikke kom til at virke sådan for dig...

Jeg sender dig mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.