Brev
Hvad er der galt med mig?!
Hej
Jeg er ved at gå ud af mit gode skind, og ved simpelthen snart ikke hvad jeg skal gøre, så ved ikke hvad jeg ellers skal gøre, udover at skrive herind, for jeg føler jeg er helt alene.
For en 8 måneders tid siden gik jeg på kur, da jeg var pænt meget overvægtig.
Jeg begyndte at sulte mig, smide min mad ud og lyve om det hele. Jeg gik ofte flere dage uden at få noget at spise. Jeg var ofte svimmel, havde hovedpine, trak mig fra fællesskabet mm, hvilket fik min matematiklærer til at blive opmærksom på mig. Han pressede på for at få mig til at fortælle hvad der var galt, og til sidst indrømmede jeg så, at det var maden der var mit problem.
Han ringede selvfølgelig til mine forældre, som fik et kæmpe møgflip på mig, og derefter sendte mig til lægen. Min lærer havde forklaret mine forældre, at mit problem gik ud på, at jeg kastede min mad op, hvilket jo ikke var tilfældet, men efter en 2 ugers tid, fik jeg dem overbevist om, at det ikke var det der var mit problem, men at det var at jeg sultede mig selv.
Det kom frem lige før sommerferien, og i løbet af sommerferien gik jeg til lægen flere gange, for at blive kontrolvejet. Da jeg jo så blev tvunget til at spise (fordi mine forældre begyndte at lægge mærke til hvor meget jeg spiste), begyndte jeg at få et nyt problem; jeg kunne ikke stoppe med at spise. Og når jeg så havde spist, blev jeg bare så skuffet over mig selv, så jeg gik ud og kastede det op igen, og hvis det ikke var en mulighed, sultede jeg mig selv i typisk 4 hele dage, for ligesom at “udligne” for mit spiseorgie.
Jeg følte jeg ikke bare kunne spise, og så lade det blive ved det. Jeg føler maden gjorden mig tyk, og jeg kan ikke lade vær med at tænke på, hvor mange kalorier der er i min mad.
Men det er som om min krop har to indstillinger; enten at gå helt uden mad eller æde alt hvad vi har i huset. Det er som om min krop tænker, at når jeg først har fået noget, skal den have mere. Jeg går bare og leder efter mere mad, fordi jeg ved det alligevel skal op. Jeg nyder ikke maden, jeg propper den bare i mig, sluger den, som gjaldt det mit liv.
Hvis jeg f.eks. har fået en portion lasagne, så tager jeg 2 mere i al hemmelighed, og derefter spiser jeg f.eks. 1/2 liter is, en pose chips, 8 pandekager, 2 plader chokolade og en 400 g pose slik, bare for at komme med et eksempel fra i dag. Derefter går jeg så ud og kaster det hele op.
Hver gang tænker jeg at det var den sidste gang, men det er kun til næste måltid, og så kører den igen.
Jeg fortalte min læge om mine opkastninger, men løj senere i forløbet (uden mine forældre vidste noget om mine opkastninger) og sagde, at jeg ikke gjorde det mere, og så slap jeg for at komme til hende igen.
Jeg fortalte mine veninder om problemet, men de forstår det jo ikke, så løj også for dem. Min lærer siger også at jeg virker mere glad, og det samme gør mine forældre. Alle tror jeg har det meget bedre, men jeg er lige så død indeni, som jeg hele tiden har været. Jeg føler alle fravælger mig og ikke gider mig. De par venner jeg havde er flyttet, og tager aldrig kontakt til mig.
Jeg er blevet mobbet lige så længe jeg kan huske, og jeg er så ked af det.
Min mormor døde for 9 måneder siden, og lige siden har jeg grædt hver eneste dag. Hun betød bare så meget for mig, og føler mit liv ikke giver mening mere. Hun var længe alvorligt syg af kræft, og jeg så hende nærmest dø for øjnene af mig; svagere for hver dag der gik.
Jeg ved godt det ikke er ret smart det jeg har gang i, men jeg kan ikke lade vær. Min hoved tænker hver gang, at det lige er den aller sidste gang, og så skal det aldrig ske igen, men det gør det. Min krop kan kun spise ingenting eller alting, og jeg ved ikke hvad der sker!
Jeg har lyst til at komme ud af det, og være glad som før i tiden, selvom jeg tvivler på at jeg kan blive det igen. Men jeg kan ikke fortælle det til mine forældre, for de har gået de sidste måneder og været så kede af det og sure på mig over at jeg har gjort hvad jeg har gjort, og nu tror de endelig jeg har det godt, og så er de begyndt at blive lidt glade igen.
Jeg har ingen venner jeg kan snakke med det om, for dem jeg havde, ja, de har bare fravalgt mig, de har simpelthen fundet noget bedre, og det er heller ikke ret svært. Den eneste jeg føler forstår mig, er min lærer. Men ham kan jeg jo heller ikke snakke med, for så siger han det jo bare til mine forældre, og de må virkelig ikke få det af vide, så vil jeg hellere dø. Han siger han meget meget gerne vil hjælpe mig, men hvis jeg fortæller ham noget, fortæller han det vel bare til mine forældre.
Vil gerne ud af det, men tror ikke jeg kan selv, tror jeg bliver nødt til at få noget hjælp, men det kan jeg ikke få, hvis det betyder mine forældre får det af vide. Jeg vil ikke se dem have det dårligt igen, de er også begge rigtig rigtig langt nede i kulkælderen efter min mormors død, og jeg har bare gjort alting meget værre. Er der ikke en måde hvorpå jeg kan få hjælp, uden mine forældre får det af vide, hvis jeg altså behøver det?
Jeg føler virkelig bare at jeg er til overs. Ingen gider mig. Alle andre får kærester og laver ting i deres weekend, jeg sidder alene på mit værelse, uden nogen der så meget som gider at skrive en sms til mig. Jeg er bare spild af god plads, jeg kunne lige så godt forsvinde, ingen gider mig alligevel. Jeg er bare til besvær, og jeg gør alle kede af det.
Jeg bliver skør af det her, ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.
Hvad fanden er der galt med mig?
Hvorfor kan jeg ikke bare spise til jeg er mæt, og så stoppe der?
Hvorfor kan jeg ikke bare være normal og elsket?!
Jeg håber meget I gider tage jer tid til at svare på mit brev, det ville betyde meget, at nogle gider bruge et sekund på mig.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15Tak for dit meget ærlige brev om hvordan du har det og det du har været i gennem. Det er stærkt af dig, at du har modet til så fint at beskrive hvad der er sket og det du gerne vil have bliver anderledes.Først vil jeg sige til dig, at der var godt at du fortalte det til din lærer. Det viser mig, at du ønsker der skal ske forandringer og at du har en lærer som er opmærksom på hvordan du har det, og endda gør noget for at hjælpe. Det lyder også til at du stadig føler at han forstår dig – og det er rigtig godt. Nu er du blevet bekymret for, at han fortæller alt videre til dine forældre og det har du ikke brug for lige nu. Mon I har talt om det?I det du skriver i forhold til lægen, læreren og dine veninder lyder det lidt til, at du nok har brug for at tale med en anden – en som måske ser mere end det du tumler med i forhold til maden? Jeg skriver dette, fordi der er flere ting som du fortæller i dit brev. Du skriver, at du har været hos lægen flere gange for at blive kontrolvejet – har lægen mon talt med dig om hvordan du har det eller andre ting som er vigtige at tale om for dig? Du oplever at dine veninder ikke helt forstår problemet, at din lærer og forældre synes du virker mere glad – men du føler selv, at det er anderledes end det andre beskriver. Det lyder til at kontrolvejning ikke helt hjælper dig nok? Så måske skal du tale med en, hvor du føler dig tryg ved at fortælle hvordan du har det, og de mønstre omkring mad der er ved at bygge sig op – og hvad du håber på bliver anderledes. Jeg tænker, at det vil være hjælpsomt for dig at tage kontakt til en rådgivning som har erfaring og viden omkring forholdet til mad – det er der mulighed for hos www.lmsspiseforstyrrelser.dk I dit brev lægger jeg også mærke til den måde, du beskriver din mormor - sorgen og savnet, mobningen og de hensyn du tager til dine forældre, for at de ikke skal blive mere kede af det eller bekymret over hvordan du har det. Det er fint at du har blik for hvordan andre har det, men måske skal du også mærke efter hvad du har brug for af omsorg fra andre, hvad du ønsker og håber på. Jeg tror, at dine forældre gerne vil støtte og hjælpe dig – måske ved de bare ikke helt hvordan eller hvad du synes vil være det bedste. Måske handler det ikke kun om mad, men også om de ting som berører dig? Mon det kan også kan hænge sammen på denne måde?Det lyder lidt som om, at sorgen over din mormor er blevet gemt væk før end det var ok – er du mon enig? Har du nogen måder hvor du mindes og taler om hende – det kan være at se på billeder, tænke på oplevelser sammen med hende eller skrive et brev om savnet? Hvordan vil det være at tale med dine forældre eller andre om følelserne du tumler med og savnet af din mormor? Det kan være, at det vil hjælpe at skrive det i et brev til dine forældre? I et brev har du mulighed for at skrive, hvad det er du tumler med og hvad du har brug for, og nok også hvad du oplever ikke hjælper dig. Det kan være, at de selv skal læse det og I taler sammen bagefter, eller at du læser brevet for dine forældre. Prøv at forestil dig hvordan det vil være - vil det være en hjælp for jer? Måske vil det være hjælpsomt at kigge inde på www.bornungesorg.dk Her er der mulighed for at få rådgivning og støtte når man har mistet, det kan være at tale med en rådgiver eller måske være i en gruppe med andre unge som også har mistet? Du skriver ganske kort, at du er blevet mobbet lige så længe du kan huske det og du er ked af det. Jeg gætter på, at det er i skolen det sker. Mon der er nogen du har talt med om det? Dine forældre, veninder, lærerne eller andre? Det er jo ikke ok at mobningen bliver et vilkår for dig, at du skal være ked af det! Det får mig til at tænke over, om det vil være muligt at du taler med din matematiklærer om mobningen? Jeg tænker, at han jo tydeligt har vist, at han er opmærksom på hvordan du har det og gerne vil hjælpe. Måske er han ikke klar over at der mobbes. Det er desværre ikke altid, at lærerne ved alt hvad der sker mellem eleverne – så hvis du har mod på at tale med ham om mobningen, så tænker jeg det vil være et stort skridt for, at der kan sættes ind mod mobning og for bedre trivsel i din klasse.
Jeg håber, at jeg i brevet her har vist dig - at der ikke er noget galt med dig, men der er ting omkring dig som betyder meget for dig og hvordan du har det. Der er mange måder, at bearbejde og forsøge at ændre de ting der sker omkring os - ofte kommer vil til at vende det ind mod os selv, både det vi tumler med af svære ting og de måder vi forsøger at løse det. Mit håb er, at du kan bruge mit svar og mine råd til at vende blikket på det der er omkring dig, og få den hjælp og støtte der er for at tingene ændrer sig positivt.
Du er jo altid velkommen til at skrive igen, logge på Chatten eller at ringe til os på 116 111 – du kan også sms’e hertil hvis du har lyst til at tale med os igen.Kærlige hilsnerBørneBrevkassen
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.