hva ska jeg gøre???

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15
Tak for dit brev. Jeg synes, at det er rigtig godt, at du har fundet på at skrive til os, for jeg forstår godt, at du har behov for at tale med nogle om, hvordan du går og har det. Det lyder ikke rart sådan som du har det i skolen. Jeg tænker på, hvorfor du mon går og kaster op og er svimmel..? Jeg kan forestille mig, at det ikke gør det hele nemmere, når du også fysisk har det dårligt. Man kan godt få det dårligt fysisk på grund af, at man har det dårligt psykisk, men det kan også være omvendt.
Det, at du har mistet både din farmor og din veninde, må have været hårdt for dig. Har du mon snakket med nogle voksne om, hvordan du har haft det i forbindelse med deres dødsfald? Jeg tænker, at det måske kan være det, der har udløst, at du har fået det dårligt? Det er helt almindeligt at få en sorgreaktion, når man mister nogle, man har holdt af, og så er det vigtigt at have nogle at tale med.
Måske kunne det være en god ide, at du prøver at kontakte sundhedsplejersken på skolen og fortæller hende om, hvordan du har det? Hende vil du også kunne snakke med om gode ideer til, hvad der kan gøres for at du får det bedre i din klasse. Du nævner også muligheden for at skifte skole eller efterskole. Det kan også være, at det kunne være en god ide for dig. Det er rigtigt, som du skriver, at det kan være dyrt at komme på efterskole, men man kan nogle gange få tilskud til det, så måske var det alligevel værd at undersøge? Rigtig mange unge bliver meget glade for at komme på efterskole. Men jeg synes først og fremmest, at du skal finde ud af, hvorfor du har det så skidt fysisk. Du kan evt. også ringe til din læge og snakke med ham eller hende.
Det lyder ikke så rart sådan, som du har det hjemme, hvor du ikke rigtigt snakker med din mor og hendes kæreste. Jeg tænker på, om du mon kan snakke med din mor, når hendes kæreste ikke er der? Du kunne måske vise hende det brev, du har skrevet og mit svar, hvis det er svært for dig at tage hul på at få snakket? Der er måske også den mulighed, at du først snakker med sundhedsplejersken, som kunne invitere din mor med til en samtale med dig senere?
Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at tale med en rådgiver først.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.