Brev
Hukommelsestab?
Jeg glemmer næsten alt.
Fx så var jeg ude at shoppe i forgårs men jeg er nød til at tænke over det i 1 min før at jeg finder ud af om det var igår/forgårs. Jeg spiser ikke særlig meget så måske er det derfor?
Men jeg kan ik spise mere så det kan ikke hjælpe mig. Ved ikke om det her er normalt og undskyld at jeg spilder jeres tid hvis det er normalt at sådan noget sker. Jeg er bare ret irriteret Iver hvor dårlig jeg husker!
Altså når jeg skriver noget til en som først svarer efter 1 time så har jeg for det meste glemt hvad jeg skrev.
Håber at du/ i har svar ellers undskyld
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13.
Mange tak for dit brev.
Dit problem er vigtigt at få talt om, så du behøver slet ikke at undskylde.
Jeg kan da sagtens forstå, at det er irriterende, at du glemmer ting meget hurtigt. Jeg vil meget gerne dele mine tanker med dig.
Jeg kan desværre ikke svare dig på, hvorfor du glemmer hurtigt. Jeg tænker, at der kan være mange grunde. Måske har du mange andre ting at tænke på, sover for lidt om natten, spiser for lidt (som du selv nævner) eller noget helt andet.
Jeg ved, at evnen til at huske i en periode kan være påvirket af forskellige ting, men hukommelsestab kan gå over igen. Derfor tror jeg ikke, at du har grund til at bekymre dig. Hvis du gerne vil være helt sikker på, at alt er i orden, så kan du tale med din læge.
Hvis du oplever, at det med at glemme bliver en udfordring i din hverdag, så kan lægen måske også give dig råd og ideer til, hvad du kan gøre.
Du kan også starte med at tale med en anden voksen, du er tryg ved. Fx en forælder, en bedsteforælder, en lærer eller en helt anden. Jeg tror de aller-fleste mennesker kender til perioder, hvor de ikke husker så godt. Derfor vil de med stor sandsynlighed kende til det, du fortæller. Måske har de også nogle gode råd til, hvad du kan gøre?
Du er også meget velkommen til at skrive eller ringe til BørneTelefonen på 116111. Vi vil meget gerne lytte og hjælpe.
Jeg ønsker dig alt det bedste!
Kærlig hilsen BørneTelefonen.