hører underlige stemmer

hej,
jeg er en pige på 15 år som hører mærkelige stemmer og er ikk sikker på om det bare er noget i mit hovede eller om der er nogen der prøver at komme i kontakt med mig… det hele begyndte da jeg var på lejrtur med min klasse i februar/marts på bornholm, en af dagene tog vi på hammershus, om aftnen og det var der jeg hørte stemmer for første gang..

kan huske at jeg blev så bange at jeg røstede… det var en mande stemme som kom fra min venstre side som blev ved med at bede mig om at komme med ham… jeg brød fuldkommen sammen, men prøvede at holde hovedet koldt selvom det ikk gik så godt.. da vi kom hjem til hytterne lagde jeg mig bare ind i den seng jeg skulle sove på og begyndte at græde, da jeg hørte en kvinde stemme sige “så så, det skal nok gå… ikke græde” jeg vendte mig om og der var ingen….

siden den dag har jeg hørt underlige stemmer i perioder og det er forskelligt hvem der snakker, flere gange har jeg hørt den samme dreng, han siger altid det sammen: “hahahahaha du bliver aldrig normal, hvad er der galt med dig din freak”… det er ikk engang fordi jeg kun hører det når jeg er alene, det kommer meget sjøldent alene, jeg er altid sammen med nogen, eller sidder i timen, eller frikvarteret….

og hvis stemmerne kommer til mig når jeg er alene så er det om natten.. ved bare ikk hvad jeg skal gøre ved det, der er kun en person i hele verden som kender til det her, og ja self jer nu men.. er bare meget forvirret, ved ikk hvad jeg skal gøre! hjælp mig plz! er lost!

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år, tak for dit brev med titlen: "hører underlige stemmer"

Det er tydeligt i dit brev, at du er forvirret over de stemmer, du hører i perioder - og også at det gør dig bange og utryg.
Når jeg læser dit brev, kommer jeg til at tænke på, om der skete noget specielt, da du i foråret var ved Hammershus på Bornholm, den gang da I var på lejrskole?

Var du f.eks. oppe og skændes med en eller anden, eller var det måske stemningen ved ruinen, som du oplevede som uhyggelig? Eller måske var der en elller anden, der fortalte noget uhyggeligt om ruiner? Kan du mon komme i tanker om det?

Jeg synes, det er rigtig godt, du skriver, for det lyder meget ubehageligt. Hvis det er sådan, at stemmerne bliver ved med at plage dig, så tænker jeg, at du skal få snakket med en voksen, der kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad der kan gøres for at stoppe stemmerne.

Du skriver, at der kun er en enkelt person, der kender til det med stemmerne. Om det er en veninde eller en voksen, kan jeg ikke vide, men jeg tror som sagt, det er vigtigt for dig at få talt med en, du har tillid til, om disse stemmer. Måske synes du, der er pinligt at fortælle om? (Det ved jeg, at andre før dig har syntes) men jeg tror, faktisk, det vil være en lettelse for dig, hvis du ikke skal gå alene med den viden...

(Du er selv inde på, at stemmerne kun kommer, når du er alene. Så måske vil det faktisk også gøre en forskel, hvis du sørger for at fortælle andre om dem- måske kan det være med til at holde dem væk..?) I hvert fald vil du, og den du betror dig til,  sammen kunne prøve at finde ud af, hvad der så skal ske, og hvordan du skal takle det, hvis stemmerne ikke sådan lige er til at slippe af med. (Så tænker jeg, at det vil være en god ide at snakke med din læge, som kan være med til at vurdere om et er noget, som vil gå over, eller om du måske har brug for noget behandling af en slags.?

Har du ikke nogen, du vil indvie i dine tanker, kunne det måske være en ide at ringe til BørneTelefonen og snakke med en af rådgiverne om dette her - eller du kunne evt. chatte om det på BørneChatten.

Mange hilsner
BørneBrevkassen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.