Højhælede?

Hej børnetelefon!

Jeg er en 13 årig pige der går i syvende klasse og jeg vil gerne vide om det er mærkeligt at gå i højhælede på min alder?

Her efter sommerferien er jeg jo kommet op i de store klasser. Også kaldet udskolingen altså med 7, 8 og 9 klasse. Jeg kan se at der er mange piger der er begyndt at gå i højhælede og jeg syntes selv at det ser mega fedt ud!

Jeg har prøvet at snakke med min far om det (har ikke en mor) men det lader til han er lidt ligeglad.

Jeg har fundet flere forskellige støvler med hæle inde på nettet og højden er cirka fra 4,5 cm til 6,5 cm. Jeg vil egentlig bare gerne vide om i syntes jeg er for lille og så hvis jeg er hvornår jeg så gerne må.

Hilsen panda.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år.

Jeg kan godt forstå, du synes, det ser mega fedt ud med højhælede. Man kommer jo til at se noget ældre og mere moden ud, og så er det også meget feminint.

Mon du skriver til os, fordi du måske godt er klar over, at 13 år er lige på grænsen? Der kan jo ske det, at 13 årige piger kommer til at sende nogle forkerte signaler ved at tage højhælede på. Signaler, der fortæller, at de gerne vil være ældre, end de er. Måske også signaler, der fortæller, at de gerne vil være noget andet, end de er - mere frække og vovede.

Det er dog alt sammen noget, de fleste piger gerne vil være, og de fleste forældre trækker i den anden retning så længe som overhovedet muligt. Måske har de andre pigers forældre opgivet kampen med deres teenagedøtre eller også har de slet ikke taget den. Der kan være mange grunde.

Det er heller ikke helt vildt sundt for fødderne at gå i høje hæle, og når du er 13, så vokser dine fødder stadig. Det kan give dig problemer, hvis fødderne får skader, for så kan det påvirke både knæ og ryg mm. Det ved jeg godt, kan være svært at tage alvorligt lige nu, men det kan jo også være en af grundene til, at forældre ikke vil lade deres døtre gå i høje hæle.

Måske kan du starte med nogle hæle, der ikke er helt så høje? Og så gå over til de lidt højere hæle, når du er 14-15 år?

Jeg håber, du kan bruge svaret til noget. Der vil jo nok komme mange flere spørgsmål i dit ungdomsliv, som du ville have spurgt din mor om, hvis hun var der. Her vil vi rigtig gerne hjælpe dig. Jeg er dog sikker på, at din far også gerne vil bruges og indvies i de tanker og bekymringer, som du vil støde på.

Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.