Hjemve på lejrtur :(

Jeg skal på lejrtur i april, og vi skal sove i hytter på en campingplads. Alle i min klasse, skulle ønske 3, og vi fik minimum 1 ønske opfyldt. Jeg havde skrevet, mine 2 bedsteveninder som nummer 1, og min gode veninde som nummer 2.

Idag fik vi afvide hvem vi skulle sove sammen med, jeg fik min gode veninde, som jeg havde skrevet nummer to – og det var det eneste. Så kom jeg sammen med to andre søde piger – jeg har INTET imod dem! Men jeg kan nemt få hjemve, når jeg ikke er hjemme. og det er sådan, at vi skal til Silkeborg, og jeg bor på Sjælland. Så det er ikke så nemt at komme hjem derfra.

Jeg har aldrig sovet sammen med dem, kun mine to bedsteveninder. Jeg glædede mig før – men glæden er forsvundet. Jeg er rigtig ked af det, og begyndte at græde idag over det. Nu kommer det så – hvad skal jeg gøre? Mine veninder, siger jeg skal snakke med min lærer om det, så jeg kan komme over til mine bedsteveninder. Og de ved alle sammen godt, at det ikke har noget at gøre med de andres piger personlig at gøre, men at jeg kan få hjemve.

Men sagen er det, at jeg ikke tør sige det til min lære. Jeg er bange for min lære ikke tror, at det er derfor, og derfor bliver sur, sætter stregen og siger “nej, du er jo altid sammen med de piger!” og tror det er fordi jeg vil hen til mine bedsteveninder. HVIS jeg skal sige det, hvordan skal jeg så sige det?

Jeg er helt ude af mig selv, og alt det jeg havde glædet mig til, er nu bare et mareridt der skal overståes. Jeg har brug for hjælp.. Jeg tuder bare vildt meget lige nu :-((

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Tak for dit brev til BørneBrevkassen. Det er godt du skriver hertil, og jeg håber mine råd kan hjælpe dig. Jeg kan godt forstå, at du er blevet bekymret og ked af det, når du ikke kan sove sammen med de piger, du før har prøvet at sove sammen med.

Jeg vil gerne lige fortælle dig, at jeg synes du er sej, når du fra starten af har mod på at tage med på turen, specielt når der er så langt dertil. Jeg tænker på, om det var en mulighed for dig at tale med dine forældre om, hvordan du har det? Dine forældre kunne måske kontakte din lærer og forklare, hvordan du har det med at overnatte ude, og at det er et problem for dig med hjemve.

Selv om du selv skriver, at du ikke har lyst til at tale med din lærer om, hvordan du har det, vil jeg alligevel gerne opfordre dig til at genoverveje det. Det er dine lærere, som bestemmer hvordan I skal sove på den tur. Det er som regel ikke kun én lærer, der skal afsted med en hel klasse, derfor kunne du måske udse dig den lærer, du har det bedst med..? Dine lærere taler sikkert en masse sammen for at planlægge jeres tur. Hvis der nu er en af dem, du føler du kan tale med, kunne det så være en mulighed?

Du kunne som en start vise dit brev hertil BørneBrevkassen til din lærer, det kunne måske gøre det lettere for dig at få sagt?

Jeg håber, du kan bruge nogle af mine råd, og du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, det er gratis at ringe dertil, og der kan du også vende dine bekymringer.

Mange Kærlige hilsner

BørneBrevkassen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.