Hjælp

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære K.

Det er godt, at du beder om hjælp, nu hvor du føler, at du får det sværere og sværere med livet. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig, så du får øje på muligheder og håb trods den situation, du står i.

Du fortæller, at du bor på et forsorghjem. På et forsorgshjem er det muligt at få støtte og vejledning af personalet i forhold til økonomi, beskæftigelse, uddannelse mm. Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være godt for dig at bede om en snak med en af de ansatte? Hvis du har mod på at være åben om dine udfordringer, vil du forhåbentlig blive mødt at råd og støtte. Også det at få snakket om ens bekymringer kan være en lettelse. Svære ting bliver nemmere at bære, når man ikke er alene om dem.

Du fortæller, at du hele livet har været anbragt på børnehjem. Jeg tænker, at du derfor ikke har et netværk af familie, du kan finde støtte hos. Jeg forestiller mig, at det kan være sårbart. Og måske føler du dig også nogle gange alene? Hvis du tænker tilbage på dit liv, hvem har så været en støtte for dig? Er der en sød lærer, en god sagsbehandler, en vens mor eller far, som du også kan række ud til nu?

Mange bliver rørte, når nogen – selv efter mange år – vælger at tage kontakt og bede om hjælp. Det viser jo netop, at relationen og kontakten fra dengang har været betydningsfuld.

Prøv derfor at tænke på, hvem der kunne være rar for dig at tale med. Som en start kunne det være en telefonsamtale. Eller blot en SMS. Du kunne fx skrive “hej… Jeg ved godt, at det er meget længe siden, vi har talt sammen. Men jeg tænker tit tilbage på dengang, du var der for mig. Du gjorde en stor forskel i mit liv. Jeg står nu i en situation, hvor jeg får det sværere og sværere med livet. Derfor har jeg brug for at tale med nogen. Vil du måske tage en snak med mig, så jeg kan få nogle gode råd til, hvordan jeg kommer videre i mit liv?” Det er blot et forslag – måske har du lyst til at skrive noget helt andet.

Fordi du har boet på børnehjem hele livet, så er du måske også i efterværn og har derfor en kontaktperson, du kan henvende dig til? Hvis ikke, så er det ikke nødvendigvis for sent, at få efterværn. Formålet med efterværn er jo, at give unge som dig, mulighed for støtte og hjælp til at finde vej i et selvstændigt voksenliv. Og det lyder til, at det kunne være godt for dig lige nu, at få en person til at støtte dig med at give dit liv det indhold og den retning, du ønsker.

Hvis du vil høre mere om, hvordan du får efterværn nu, kan du kontakte din sagsbehandler. Hvis du er i efterværn eller gerne vil – så skal du vide, at du også har mulighed for at få en bisidder fra BørneTelefonen, der kan være din støtte, når du har møder med kommunen. Du er velkommen til at ringe til vores bisiddere på 35 55 55 59, så du kan høre mere. Læs også om bisidderne her og læs et andet brev og svar på BørneTelefonen om efterværn her

Som 20-årig har du sikkert mange gode drømme for fremtiden. Det er dem, du skal holde dig for øje og få hjælp til at opnå. Jeg håber, at det giver dig handlemod og styrke at tænke på, hvordan du gerne vil have dit liv. Brug den styrke til at søge mere hjælp – enten ved at ringe til BørneTelefonens bisiddere, kontakte din kommune, bede forsorgshjemmets personale om hjælp eller ved at kontakte en “gammel” ven som før har hjulpet dig.

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Mange tanker og kærlig hilsen til dig fra

BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.