Brev
Hjælp!
Hej jeg er en dreng på 12år der gerne vil have hjælp af jer?
Min bedste ven skærer i sig selv da hun har en masse problemer her for tiden blandt andet med en dreng. de var en gang gode venner og jeg var lidt jaeloux fordi de var så meget sammen og jeg ikke var en del af det:(
jeg går i en garde hvor der er mange mennesker jeg er bare ikke god jeg vil også være major der men jeg er en dreng der har kun været piger der jeg stinker også i skolen:(
jeg kan lide min bedste ven lidt men hvis hun spurgte ville jeg sige nej jeg tror måske lidt at jeg er biseksuel men tør ikke sige det til nogen.
jeg syntes jeg er tyk men det er jeg ikke.
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 12 år
Tak for dit brev til BørneBrevkassen. Det er mange ting, du fortæller om. Jeg kan godt forstå, hvis de fylder meget for dig i din hverdag. Derfor er det rigtig godt, du skriver herind.
Det er lidt uklart for mig, hvilken type af garde du fortæller om, så derfor kan det måske være, mit svar ikke helt rammer, hvad du har brug for. Jeg tænker, det må være store udfordringer for dig derinde, med ønsker og drømme om at nå rangen af Major? Udfordringen må være ekstra stor, hvis majorstatus kun har været opnået af piger til nu. Det får mig til at spekulere på, hvilke krav der skal opfyldes for at opnå majorstatus..?
Kunne du tale med nogle af de voksne ansvarshavende derinde ved garden, og fortælle om dine drømme og mål? Så kunne du få at vide, hvad der skal til af kvalifikationer for at kunne stræbe efter titlen. Måske er der nogle delmål, du kan gå efter med vejledning fra en af de ansvarshavende. På den måde kunne det måske virke mere overskueligt for dig, med at nå et skridt ad gangen. Det kunne også være, der var andre af dem, du kender i garden, du kunne finde sammen med. Måske er der en af de andre børn, du har det særligt godt med?
Der er desværre også nogle poster, som kun drenge eller piger for tildelt. Det kan virke vildt uretfærdigt, men hvis det er regler, der ikke kan ændres, er det svært at gøre noget ved. Derfor tænker jeg alligevel, det vil være en mulighed for dig at tale med en af de voksne derinde.
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du virker som en meget hjertevarm og omsorgsfuld person. Det er meget flot, som du bekymrer dig om din gode ven i skolen, der skærer i sig selv og har det svært. Når du oveni købet har følt dig lidt jaloux, virker du som en meget uselvvisk person. Jeg tænker, det kunne være en mulighed for dig, at få din gode veninde til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Inde ved BørneTelefonen sidder der søde voksne rådgivere, der er rigtig gode til at lytte til de tanker, man som barn kan gå og tumle med.
Når du skiver, at du er i tvivl om, hvorvidt du er biseksuel, kan jeg ikke fortælle dig om du er det eller ej. Jeg vil dog gerne fortælle dig, at mange andre unge i netop din alder oplever samme tvivl og usikkerhed. Lige meget hvad du er til, er det helt okay og normalt. Der er også mange unge, der i en periode er til en retning, for så senere at ændre seksuel retning igen. Måske ville du også selv have lyst til at ringe til BørneTelefonen og vende nogle af alle dine tanker med en rådgiver?
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.