HJÆLP?!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 12 år.

Du fortæller om forskellige problemer i dit brev, både problemer, du selv har og problemer, din veninde har.

Jeg vil starte med dine tanker om din sexualitet. Lige nu tænker du, at du mest er til drenge, måske bisexuel, og du undrer dig over, at du som tolvårig kan føle sådan.
Men jeg kan fortælle dig, at det ikke er spor unormalt. Netop i din alder, hvor sexualiteten er ved at udvikle sig, kan man tit være tiltrukket af sit eget køn. Men senere kan det skifte, så du oplever, at du pludselig bliver tiltrukket af piger i stedet for.

Hvis du har nogle gode drengevenner – og hvis du tør – kan du prøve at spørge dem. Jeg vil gætte på, at det ikke kun er dig, der oplever, at du lige nu mest er tiltrukket af andre drenge.
Men det kan også godt være, at du faktisk om nogle år stadig mest tænder på drenge, og så er det muligvis sådan, din sexualitet vil udvikle sig. Du skal huske på, at ligegyldigt hvordan din sexualitet udvikler sig, er der ikke noget, der er forkert.
Så mit råd til dig er, at du må se, hvad der sker og prøve at acceptere dig selv, som du er lige nu.

Hvis det er vigtigt for dig at konfrontere den dreng, der har gjort dig ondt, synes jeg, du skal snakke med din klasselærer og bede om hjælp til det. Hvad mon du tænker, der sker, hvis du gør det?
Sommetider kan det være nødvendigt at få voksne til at hjælpe sig – det er jo faktisk også en af lærernes opgaver, når det drejer sig om en dreng i klassen.
Hvis du gør det, hjælper du måske også andre i klassen. Måske er det ikke kun dig, der synes, det er svært med den dreng?

De to andre problemer, du nævner, vil jeg foreslå, du snakker med dine forældre om. Hvis du fortæller dem om dine tanker om din hjemve og om din frygt for, at den måske vender tilbage, tror jeg, du vil føle, at det letter dig lidt at få det ud. Så kan det være, at det ikke fylder så meget i dig mere, og måske kan I i fællesskab lave en plan for, hvordan du kan hjælpe dig selv, hvis hjemveen opstår igen.

Og så synes jeg, du skal spørge dem lige ud, om de ryger, hvis du gerne vil vide det. Hvad mon der kan ske ved det?

Med hensyn til din veninde, kan jeg godt forstå, hvis du er bekymret. Det bliver jeg også, når du skriver, at hun har selvmordstanker, og at hun skærer i sig selv.
Jeg synes, du skal opfordre hende til at skrive til BørneBrevkassen selv, så vi har mulighed for at hjælpe hende. Det er et alt for stort ansvar for dig som 12 årig at bære alene. Men det er godt, at du er en god ven for hende, for det har hun brug for.

Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.