Brev
hjælp
hej
jeg har haft lidt problemer fordi at min familie har været under stres fordi vi i mange år havde nogen boende hos os men efter et pa år så kom en mere ind men det skulle være holdt hemeligt men det blev sindsygt dyrt så vi manglede penge så vi sagde at vi ville flytte så de blev sure og så flyttede de dagen efter og siden da har jeg været meget prese
dog alting blir min skyl så jeg for baladen men aligevel har dårlig samvitighed men ved ikke hvorfor.
hjælp mig
hilsen den presede
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev Jeg ville meget gerne hjælpe dig, men jeg synes det er svært, da jeg har rigtig svært ved, at forstå det du skriver. Jeg kan forstå, at du og din familie, har været meget stressede i de sidste mange år, fordi I har haft fremmede personer boende hjemme hos jer? Som jeg forstod det, er der åbenbart ikke nogen, der må vide at de bor hos jer og det, kan jeg godt forstå, må være stressende også selvom de nu er flyttet igen...
Det er altid svært, at være tvunget til at holde noget hemmeligt, specielt hvis man ikke forstår hvorfor. Forslår du mon hvorfor, det skal være hemmeligt? Ellers så tænker jeg, det måske ville gøre dig mindre stresset og presset, hvis du fik en ordentlig forklaring af dine forældre. Kunne du mon tale med dem om det?
Måske kan du, få dem til at forstå, at de sidste par års hemmelighedskræmmeri, og usikkerhed også har gjort dig stresset? Jeg tænker, du er nødt til, at få dem til at forstå, at du får dårlig samvittighed og at de får dig til at føle at det er din skyld -de problemer, I har.
Som du selv skriver det, så tror jeg, du har brug for at forstå, hvorfor du føler dig skyldig og får dårlig samvittighed over at jeres familie er havnet i den situation. Og at du har brug for at slippe af med den dårlige samvittighed!
Egentlig synes jeg ikke, det lyder særlig godt at det hele skal være så hemmeligt- så måske kunne du overveje om ikke der var en voksen uden for din familie, som du turde betro dig til..? Evt. behøvede du ikke sige det hele, men kunne måske bare nøjes med at sige, at du føler dig presset og stresset for tiden..? Ville du mon kunne det. Jeg tror nemlig, det ville være godt hvis nogen opdagede, at du har det svært for tiden...
Hvis det skal være hemmeligt, så tænker jeg, at du er nødt til selv, at opsøge dine forældre og få en forklaring og få dem til at forstå, at du har det svært, med de arrangementer, der foregår og har foregået i din familie. Hvis du synes det er svært, så kunne du ringe til BørneTelefonen på 116 111. Det er gratis og du kan være anonym. Det vil måske også være nemmere for dig at forklare hvordan dit liv er og hvordan du har det, når du taler med en rådgiver (i stedet for at skrive.)
Held og lykke fremover, kærlige hilsner BørneBrevkassen.
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.