hemmeligt

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år
Tak for dit brev, hvor du fortæller, at dine forældre ryger bag din ryg. Som jeg forstår det, er der to ting, der gør dig rigtig ked af det. For det første, at dine forældre ryger, selv om de godt ved, hvordan du har det med det. For det andet, at de holder de hemmeligt for dig.
Jeg vil starte med at dine forældre ryger. Der er jo desværre ingen lov, der forbyder forældre at ryge, men det er jo usundt at ryge og ikke godt for dig, hvis du er i deres røg. Måske er det nogle af disse ting, der er med til at gøre dig ked af dine forældres rygning.
Du skriver, at de godt ved, at du får ondt i hjertet, når du ser en cigaret i din mors eller fars hånd. Det synes jeg er rigtig flot, at du har fortalt dem om, hvordan du har det med rygning. Du har en klar holdning til rygning, og det er du i din gode ret til at have, så den skal du bare stå fast ved. Det virker også til, at du sætter ærlighed højt, og du har mod til både at bede om hjælp og til at gøre noget ved det.

Hold fast i de værdier og din evne til at turde ændre på tingene.

Måske har du allerede prøvet at sige det til dem, og måske oplevet, at de nægter at de ryger alligevel? Hvis det er på den måde, så kan du fortælle dem, at du har fundet nogle cigaretpakker, og at det, at de holder det hemmeligt, gør ondt og det vil være bedre, at de ikke gemmer det for dig, men er ærlige.
Måske har du brug for at spørge dem, om de helt ærligt selv vil stoppe med at ryge og hvad de gør for at stoppe? Hvis de gerne vil stoppe skal de måske have hjælp til det? Det kan være et ryge stop kursus, få hjælp hos deres læge eller få hjælp på http://www.stoplinien.dk/

Ingen kan tvinge dine forældre til at stoppe med at ryge, og hvis dine forældre ikke er klar, så kan I måske sætte nogle regler op omkring rygningen. Du ved for eksempel, at du får ondt i hjertet ved synet af en cigaret i din mors eller fars hånd, så derfor kan I lave en aftale om, at de ikke ryger derhjemme eller mens du er i nærheden, men at de ikke skal holde det hemmeligt for dig. Ville det mon være ok for dig?

Du fortæller i dit brev, at det gør meget ondt, og at du får lyst til selvmord. Jeg bliver rigtig bekymret for dig, når du skriver sådan, og kommer til at tænke på, om der mon er andre ting, der er med til at gøre dig så ked af det, at du får lyst til selvmord?
Man skal ikke gå rundt med sådan nogle tanker eller følelser alene, og det er rigtig godt, at du skriver det til mig. Måske vil det være en idé at vise dit brev til dine forældre, så de kan læse, hvordan du har det med deres rygning. Så de forstår, at det betyder meget for dig, at de lytter til dig...?!

Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111 for at få en snak med en af de søde rådgivere, som er vant til at snakke med børn og unge, der sommetider tænker på selvmord eller andre svære ting.

Det kan også være, at du kender en voksen, som du kunne snakke med, måske en bedsteforælder, lærer eller pædagog på skolen? Det er meget vigtigt, at du snakker om, hvordan du har det, så du kan få det godt igen.
Jeg håber, at du får en god snak med dine forældre, og ønsker dig alt det bedste fremover.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.