Brev
Har problem med tis
Sommetider kommer jeg til at tisse i mine bukser ved et uheld, sidste gang var det i skolen det var meget pinligt. Jeg bliver nød til at gå med nogle speciele bleer.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12
Tak for dit brev, hvor du skriver om et problem, som jeg ved, flere kender til. Faktisk så hedder det i lægesprog inkontinens og det er desværre noget, vi helst ikke snakker om i vores samfund.”Man tisser ikke i bukserne, når man er begyndt i skolen og slet ikke når man er voksen”.
Som du selv har oplevet det, så skammer du dig, når du pludselig tisser i bukserne. Mange snakker helst ikke om det, selvom der er ½ million danskere, der lider af inkontinens. Faktisk så mener man, at hver 10 dansker lider af inkontinens i større eller mindre grad. Så du er ikke alene med dit problem.
Har du mon talt med en læge om dit tisseproblem? Eller med sundhedsplejersken på din skole? Jeg tænker, det vil være rigtig godt, hvis du kunne tale med en af dem. Måske er det kun dine forældre, der kender til dit tisseproblem? Er det mon dem, der sørger for, at du får de specielle bleer?
Jeg tænker, at det er vigtigt, at du får fortalt dine forældre, at det påvirker dit liv ret så meget, at du ikke kan kontrollere din blære. Jeg tænker, det ville være en rigtig god ide, hvis du kunne fortælle dem, at du altid er nervøs for, at der skal ske uheld og at du synes, det er pinligt. At det påvirker dit liv.
Hvis det er for svært for dig, at få begyndt den samtale, så kunne du måske vise dit brev og mit svar? Måske kunne du bede dine forældre hjælpe dig, med at kontakte nogle eksperter? Måske kunne I sammen, kontakte din jeres læge og spørge om ikke, der er noget medicin, der kunne hjælpe dig?
Der findes et Center for Børneinkontinens, det ligger på børneafdelingen på Skejby hospital i Jylland. Måske kender du det godt, det er nok her, man kender mest til børneinkontinens. På centret er der en telefon rådgivning tlf. 86 78 41 21 mandag-onsdag fra kl. 15-17. Her kan du og måske dine forældre tale med en inkontinens-sygeplejerske, som kunne give jer - dig nogle råd? Der findes også inkontinens foreninger, for børn og voksne, flere steder i landet. Prøv fx. at google inkontinens sammen med en af dine forældre.
Du skriver ikke noget om dine lærere i skolen. Kender de mon til dit problem? Måske kunne dine forældre hjælpe dig med at tale med dine lærere? Når du nu er inkontinent, så tror jeg, det er vigtigt, at du føler dig tryg og sikker på, at hvis der sker ”uheld”, fx i skolen så vil de forstå dig. Derfor er det måske en god ide, at dine lærere kender til dit ”tisseproblem”?
Forhåbentlig kan du bruge nogle af de råd, jeg her har givet, og husk du er altid velkommen til at ringe på 116 111 eller skrive igen.
Mange kærlige hilsner BørneBrevkassen
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.