Har min veninde ticks?

Hej Børnebrevkasse!

Jeg skriver til jer fordi jeg gerne ville vide om min veninde har ticks?

Hvis jeg sidder og snakker med hende så kan hun blinke hårdt med øjnene engang imellem.. Og det distrahere mig en smule!:(

hun har også selv sagt til mig at hun døjer med det, men hun tør ikke sige det til hendes mor fordi hun er bage for at hun siger “Det går væk igen” eller sådan noget i den retning!

Hilsen den distraherede

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år,

Tak for dit brev. Du lyder som en sød pige, der bekymrer dig på din venindes vegne.

Man kan godt beskrive en ”overdreven” blinken med øjnene som motoriske tics. Det er dog en helt ufarlig tilstand, som mange børn oplever i en kortere periode. Det er ufrivillige bevægelser, der kan forværres, hvis man er meget opmærksom på symptomerne (blinken).

Jeg kan godt forstå, at det er distraherende, men hvis du ønsker at hjælpe din veninde, er det bedste du kan gøre nok at undlade at tale om eller gøre hende opmærksom på hendes blinken.

Hvis din veninde til gengæld selv giver udtryk for, at det er generende eller giver hende problemer i skolen, så er det vigtigt, at I tager fat i en voksen. Du kunne fx hjælpe hende med at tale med hendes mor eller tage fat i en af jeres lærer eller jeres sundhedsplejerske.
 Det handler ofte om information, sådan at jeres klassekammerater og lærere også ved hvad det drejer sig om, og din veninde kan få støtte til at styre uden om ticsene.

Kærlig hilsen Børnetelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.