Brev
Har jeg OCD
Hej
jeg er en pige på 13 og har tænk over noget efter jeg var på en tur med nogle venner. På turen var der en der lagde korte i farver og sådan noget nok for sjov og sagde: og for vores OCD, eller sådan noget. Men det jeg har tænkt over er at jeg nogle gange har noget man kunne kalde for tvangstanker, det er at hvis jeg fx klør min ene hånd med min finger så skal alle mine fingre på begge hænder klø den modsatte hånd ca. det samme sted. Der er også en anden til hvis nu jeg fx er alene hjemme og har taget et glas vand eller sådan noget og hvis jeg stiller det på bordet, bliver jeg helt sådan at jeg skal ud og kigge om det er der, hvis jeg så gør det og kommer ind på mit værelse så har det ikke hjulpet og føler så igen jeg skal derud og det kan jeg godt gøre 8 gange stadig med den samme følelse i hoved/kroppen.
Og en 3. ting, i meget lang tid næsten så længe jeg kan huske har det altid været sådan at når det bliver mørkt så føler jeg altid det går noget/nogle bag mig og og kan sådan mærke en trekant/cirkel på min ryg hvor det er som om der er noget der trykker der.
Og så en sidste ting det er der nok mange børn der gør, det er at hvis jeg går på noget fortorv så skal jeg træde på stregerne nogle få gange er det sådan at jeg skal gå tilbage og træde på den, men det er ikke så tit. Og en lille sidste ting er nok bare en vane, men hver morgen når jeg står på bussen skal jeg altid tale med mig selv lige inden den kommer, som reglt noget på bussen og om den bremser hårdt eller sådan noget.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige,
Mange tak for dit brev, hvori du beskriver dine tanker om hvorvidt du kan have OCD. Du er utroligt god til at reflektere over forskellige ting der sker i din hverdag og er samtidig god til at beskrive disse på en nuanceret og fin måde. Du har dermed givet mig en rigtig god fornemmelse af hvem du er og hvad du ønsker svar på.
Du fortæller at det hele begyndte efter en tur med nogle venner, hvor en af dem nævnte OCD. Jeg ved at mange børn og unge i perioder kan have tanker, handlinger eller ritualer der kan minde om tvangstanker og tvangshandlinger. I nogle perioder fylder de mere end andre. Det er altså helt normalt i perioder at have sådanne tanker, men hvis disse tanker og handlinger begynder at genere en i væsentlig grad, sådan så man føler sig hæmmet i sin dagligdag, og man får tanker om OCD, så er det vigtigt at få talt med nogle voksne om hvordan man har det, så man kan få hjælp. Mon det giver mening det jeg skriver?
Når ritualerne og tanker om OCD fylder, er det vigtigt at blive taget alvorligt. Det er slet ikke sikkert, det handler om OCD, men det der er vigtigt er, at du bliver hørt omkring din bekymring. Derfor håber jeg du vil tage en snak med fx dine forældre om hvordan du har det. De vil kunne lytte og hjælpe dig. Måske I sammen kan tage kontakt til din læge eller sundhedsplejersken på din skole. Begge har viden omkring udvikling, tvangstanker og OCD og vil kunne give råd og svar på dine spørgsmål. Du er rigtig god til at forklare de ting du oplever, men hvis du synes det alligevel er svært at finde ud af hvordan du kan sige det kan du måske i stedet vise det brev du skrev herind og eventuelt også mit svar. Hvad tænker du om disse forslag? Det er så vigtigt, når der er tanker der fylder, at man finder nogen som vil lytte og hjælpe, så du igen kan være tryg i din dagligdag. Du har været modig at skrive til os, håber du vil bruge dit mod til nu at få en snak med nogen tæt på dig.
Du er også altid velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111 eller logge på chatten. Her kan du snakke med en erfaren rådgiver og på den måde få råd og vejledning hvis du har brug for det. Endnu en gang tak for dit brev.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen