Har jeg depration?

Hej jeg er en pige på 12 og jeg ved ikke helt om jeg har depration…
Jeg har prøvet og slå det op på internettet og alle de læge sider jeg har læst har jeg set at symptomerne passer. Jeg har ikke særlig meget selvtillid og føler mig trist hele tiden, og at folk kun vil være sammen med oppe i skolen fordi jeg kan finde ud af tingene, jeg har også lyst til at blive i min seng hele dagen så jeg ikke skal snakke med folk og måske gøre noget forkert.

Men jeg ved ikke hvorfor jeg har det sådan. men jeg kan ikke få mig selv til at sige det til nogen fordi jeg ikke vil irritere eller bekymre dem… Hvad skal jeg gøre?

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år,

Tak for dit brev. Puha, det lyder som om, at du ikke har det særlig godt for tiden. Det må være utrolig hårdt at have det sådan. Men hvor er det bare godt og sejt, at du skriver herind, så du kan få hjælp.

Før man kan gøre noget ved et “problem”, har man brug for at sætte ord på det, der er svært – og det gør du rigtigt fint i dit brev til os

Ens selvværd handler om måden, som vi taler til og tænker om os selv og den værdi, vi giver os selv. Hvis man har et lavt selvværd, tænker man dårlige ting om sig selv. Men du skal vide at det er muligt at rette op på den tankegang ved at øve sig i at tænke mere positivt om sig selv.

Dit selvværd kan bl.a. blive stærkere ved at være sammen med andre. Andre som viser dig, at du har værdi og er noget særligt, netop fordi du er dig. Derfor er det enormt vigtigt, at du prøver at komme ud af huset, også selvom det kan føles rigtigt svært. Det er ikke godt, at du sidder for meget alene, når du har det sådan. For så kan dine tanker få frit spil, og du kan nemt komme til at tænke alt for meget.

I brevet skriver du, at de kun vil være sammen med dig i skolen, fordi du kan finde ud af det. Men er det noget, du ved? Eller er det noget du fortæller dig selv ind? Du skal nemlig huske på, at negative tanker kun er tanker og ikke altid sandheden. Tanker kan snyde og drille én rigtig meget. Så pas på med at tale grimt til dig selv, for det fortjener du ikke.

Jeg tænker, når jeg læser dit brev, at du skal have hjælp af dine forældre, og jeg er sikker på, at de ikke vil tænke, at du er irriterende. Forældre kan godt tåle at bekymre sig, men de skal vide, der er et problem, før de kan hjælpe dig. Så måske kan du starte med at sige til dem, at du er lidt bange for at fortælle dem “noget”, fordi du er bange for deres reaktion? Hvad tænker du om den idé?

Jeg ved godt, at det kan være en svær snak at begynde på, men du kan bruge dit brev og svaret til os som en støtte i samtalen med dine forældre. Dit brev beskriver rigtig flot, hvordan du har det lige nu.

Måske kunne det hjælpe dig at skrive en slags dagbog, så du får styr på tankerne og følelserne.
Når man skriver om alle sine forvirrede tanker og følelser, så får man dem ud af hovedet og ned på computeren – eller papir. Tit kan det opleves rigtigt rart, selvom det måske lyder fjollet.

Du kan også prøve, om det kunne hjælpe dig at lytte til musik, når du bliver ramt af triste tanker eller løbe en tur med musik i ørerne, så du på den måde forstyrre de triste tanker. Jeg ved godt, at det kan være svært, når du ikke har overskud, men du kunne prøve at aftale med dig selv, at du skal gøre det i 3 dage, så du på den måde kan prøve af, om det hjælper dig.

Åh, det var mange ting, jeg fik skrevet til dig, og jeg ved godt, at mine råd til dig handler rigtig meget om, at du selv skal gøre en masse. Derfor håber jeg, du holder fast i dit mod, så du kan få fortalt dine forældre, hvordan du har det, og de kan være en støtte til dig på vej  tilbage til de gode tanker om dig selv.

Hvis det hele er for meget, kan du også ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.