Hader mine svigerforældre

Hej

Min kæreste og jeg har været sammen i snart 1 år. Han er 18 og jeg er 17.

Problemet er at jeg slet ikke kan lide hans forældre. De bestemmer alt for meget og er så sure hele tiden.

Jeg har kommet til at sige ja til at tage med min kæreste og hans forældre på camping.. jeg vil virkelig ikke med, da jeg ikke ved hvordan jeg skal kunne overleve med hans forældre.

Jeg græder faktisk bare generelt næsten hver dag, og er også mega sur hele tiden. Når jeg er sammen med mine svigerforældre bliver jeg hende den stille pige og siger nærmest ingenting.

De har sagt til min kæreste at de synes jeg er for stille og at jeg skal åbne mig mere op. Problemet er bare at jeg ikke kan få mig selv til at sige noget mere, da jeg er bange for at blive dømt på alt jeg siger.

Hver gang min kæreste siger noget, skal de dømme ham eller sige noget bedrevidende. Og det irriterer mig grænseløst.. fuck hvor er det bare nedern, jeg har altid lyst til at råbe “hold jeres fkn kæft”, eller “så tag jer dog sammen”.

Men ja.. kan jeg på en måde have en undskyldning for ikke at tage med dem på camping? For jeg vil ikke være i samme vogn som dem i en hel uge..

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år,

Tak for dit meget ærlige brev. Jeg ved, at der er mange, som kan genkende det, som du beskriver. Svigerforældre kan være rigtigt svære at få et godt forhold til.

Jeg vil prøve at give dig et svar og nogle råd, som jeg håber, du kan bruge.

Først vil jeg sige, hvor er det dejligt, at du er forelsket, og at I har været sammen 1 år. Jeg tænker også, det er dejligt, at dine svigerforældre vil have jer med på camping, selvom det for dig er svært at overskue lige nu.

Kan du og din kæreste foreslå, at I kun tager med noget af tiden f.eks. 2 – 3 dage? Så det på den måde bliver lidt mere overskueligt.  I kan måske bo i et telt ved siden af campingvognen, som også vil være helt naturligt.

Du har sikkert allerede snakket med din kæreste om dine følelser. Måske kan det være en ide at spørge din kæreste, om han kan hjælpe dig med at komme mere på banen over for dine svigerforældre.

Tit bliver forældre usikre, når der kommer nye ind i familien. De skal til at give slip og dele deres barn. Det er helt naturligt, men puha hvor er der mange forældre, der har svært ved med det. Tit sker det, at forældre begynder at dømme deres børns valg. Om de nu har fundet den rigtige. Det sker – men det er ikke i orden.

Jeg tænker, at du og din kæreste kan hjælpe hans forældre lidt ved at fortælle dem om, hvad I laver og invitere dem lidt mere ind i jeres liv. Måske specielt i dit liv, så de kan se, hvor mange ressourcer og kærlighed, der er til deres søn fra dig.

Måske kan det også være en hjælp, hvis din kæreste snakker med sine forældre inden campingturen. Det kan foregå sådan her:

Han kan starte med at takke for, at de vil have jer med på camping. Fortælle dem, at I kun er med lidt af tiden, og at han har brug for, at de ikke er smagsdommere overfor dig. Fortælle dem, at han har valgt dig, og at han ikke har brug for at høre deres mening, men mere se dem glade for dig. Det må være det vigtigste for dem som forældre at se deres søn glad.

Det lyder måske fjollet, at man skal sige de ting. Men jeg ved at det hjælper at sige tingene højt – specielt over for forældre, fordi de ikke altid kan følge med i, hvad der sker med deres unge.

Hvis sådan en snak er for svær lige nu, kan din kæreste måske skrive det i et brev til hans forældre. Det er supervigtigt, at de får at vide, hvad I vil være med til af ferie og samvær med dem. Ellers har de jo ikke muligheden for at imødekomme jeres ønsker.

Jeg forstår godt, at du ikke har lyst til at tage med på camping. Men det er din kærestes forældre, og det vil de altid være. Jeg håber, at I sammen kan finde mod til at få snakket eller skrevet til dem. Og på den måde finde en måde at være sammen på med respekt for hinanden. Måske en lidt kortere tur end først planlagt.

Du kan altid ringe til BørneTelefonen på 116111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.

De bedste sommerhilsner fra BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.