Brev
Nøgen der hjemme
Hej BørneTelefonen jeg er en 14 årig dreng.
Jeg er meget usikker på om min familie gør noget der er forkert fordi når vi er hjemme render vi bare rundt nøgne altså når vi har gæster eller venner på besøg skal alle vide det så de ikke går nøgne rundt men vi plejer bare at gå rundt som vi vil der hjemme og det gør mig usikker på om vi gør noget forkert.
Der var også en gang hvor mig og min storebror som er 16 sad i hans seng og så porno mens vi onanerede under vær vores Dyne havde ikke noget imod det da vi har gjordt det 2 gange efter tror jeg.
Nogle gange tager vi også hindandens underbukser fordi vi bruger sammen størrelse han bruger mest mine fordi jeg kun går i Calvin Klein eller Nike ps min familie er mig, storebror, mor og far.
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej du
Hvor er det godt, du skriver, når du undrer dig. Jeg skal svare dig så godt, jeg kan.
Jeg kan starte med at fortælle dig, at det ikke lyder som om, I gør noget som helst forkert. Det lyder som om, din familie er naturister eller nudister (hvis I ikke beskriver jer selv sådan, kan du måske spørge dine forældre, om I er).
Hvad folk gør i deres eget hjem, er i princippet deres egen beslutning, så længe det ikke går ud over andre.
Så dig og din familie må godt gå rundt nøgne, hvis I vil.
I gør jo, som du selv beskriver, noget for at andre ikke bliver chikaneret af det, ved at tage tøj på, når i får gæster. Så længe alle har det fint med det, og ingen føler sig tvunget til at være nøgen, så gør I ikke noget forkert.
Nogen vil faktisk mene, at det kan være meget, godt at I tør være nøgen sammen, da man vænner sig til at kroppen er en naturlig ting, og alle ser forskellige ud.
Det er ikke noget alle familier, gør men I er bestemt ikke de eneste, og I har ikke noget at skamme jer over.
Angående din oplevelse med at din bror ser porno, vil jeg sig at det er helt normalt både for en person i hans alder og i din at være interesseret i porno og onani. Det, at I ser på det og onanerer sammen, er også helt okay, så længe i begge er helt trygge med det. Onani er noget privat, man ikke skal tvinges til  eller se andre gøre. Porno er heller ikke noget, man skal tvinges til at se på.
Jeg synes, du skal være klar over, at både dig og din bror har ret til privatliv (det vil de fleste jo finde på deres eget værelse, men det lyder som om, I deler værelse) Det vil sige, du har ret til et frirum, hvor du kan være dig selv. Du har også ret til at sige fra, hvis du vil klæde om,  også selv om I er vant til at se hinanden nøgne. Når du er i bad, har du også ret til, at der ikke er andre i rummet (her kan du også onanere i fred, hvis du ikke vil have, at andre skal vide det)
I slutningen at brevet skriver du, at I plejer at låne hinandens underbukser; det er jo lige som alt andet tøj, så du kan I jo bare gøre.
Til sidt vil jeg bare sige, at det lyder som om dig og din familie har et helt okay forhold til nøgenhed. Du lyder til at have det helt fint med det, og hvis det skulle ændre sig, så husk at du har ret til privatliv. Men det vigtigste er, hvordan du har det lige nu. Husk på I ikke gør noget forkert, og I ikke er de eneste, der lever sådan.
Du er altid velkommen til at skrive igen, eller ringe til en voksen på BørneTelefonen på 116111 – her sidder en voksen klar til at lytte og hjælpe.
Hilsen BørneTelefonen