Forvirret og nedtrykt

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 18

Tak for dit brev og dine tanker om dit liv, fremtiden og udforskning af rummet.

Du har ret i, at det kunne være fedt at udforske rummet i sit eget rumskib, vandre på andre planeter og opleve storheden i universet. Du har også ret i, at teknologien ikke er udviklet til, at man kan komme så langt ud, og slet ikke alene - endnu. Jeg sidder og tænker på, om du nogensinde har overvejet at blive astronaut, måske en tur til månen kunne være en start? Månen kan man jo godt komme til.

Det at tænke på fremtiden og håbe på, at bestemte ting kommer til at ske, før man skal herfra, er meget normalt. Jeg har talt med andre unge, som f.eks. gerne vil nå at opleve, at fattigdom bliver udryddet, kræft bliver muligt at helbrede, og at man kan fryse mennesker ned, som så igen at fryses op igen på et senere tidspunkt.

Ingen ved, hvad fremtiden kommer til at byde på, eller hvor hurtigt udviklingen lige pludselig går. Det er uvist, og det skal man på en eller anden måde lære at leve med. Du skriver, at tankerne fylder meget hos dig, og at det gør dig nedtrykt. Tanker om at du måske ikke opnår at komme til at udforske rummet i dit eget rumskib. Det er naturligt at opleve perioder, hvor man bliver nedtrykt over tingenes tilstand her i denne verden, og de præmisser vi lever under. Det man bare skal passe på er, at det ikke kommer til at tage fuldstændigt over inde i ens hoved, og det kunne lyde lidt til, at det er ved at gøre det hos dig?

Det, som så kan hjælpe, hvis ens tankerne begynder at styre ens humør, er at dele dem med andre eller beskæftige sig med noget, som flytter ens fokus f.eks. udvikle spil, hænge ud med venner, dyrke lidt motion, høre historier på f.eks. YouTube om astronauters oplevelser ude i rummet eller bare se en god film. Måske du allerede godt ved, hvad som kan hjælpe på dit humør og skrue lidt ned for tankerne. Ellers kunne du måske dele dine tankerne og det, som de gør ved dig, med dine forældre, venner eller måske en lærer? At tale med andre om de ting, som fylder, kan gøre, at man pludselig ser det på en anden måde, og når det sker, kan tingene ændre sig. Men det kan tage tid. Du har jo allerede delt dem med os her på BørneTelefonen, og måske dette svar kan give dig lidt at gå videre med?

Jeg ønsker dig den bedste fremtid med masser af eventyr - enten her på jorden eller ude i rummet.

De bedste hilsner,

BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.