For meget rod i mit hoved…

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 12-årige,

Mange tak for dit brev, hvor er det flot, at du har skrevet hertil igen, selvom du tidligere har skrevet uden at få svar. Det får mig til at tænke, at du er en pige med gåpåmod, som virkelig gerne vil have tingene til at være anderledes! Jeg vil prøve at svare på dit brev, så godt som jeg nu kan..

Du skriver at du bliver mobbet og er udenfor i klassen, jeg ved, at når børn mobber andre børn eller holder nogen udenfor, handler det om, at der er noget galt i klassen. Det er faktisk de voksne der skal hjælpe børnene med at få tingene til at gå anderledes.
Jeg kan godt se, at der er en udfordring, når du ikke oplever at  lærerne hjælper dig, og faktisk også taler om dig...  Jeg forsto ikke helt om et u havde hørt dem tale om, var negativt ment, eller om det snarere var fordi, de var bekymrede for dig?
Er der mon en anden lærer på skolen, du kan tale med det om? Eller måske kunne du gå til sundhedsplejersken eller en anden voksen, der arbejder på skolen? Det er nemlig skolens ansvar at hjælpe dig til at få en god skoledag. Nogle gange så glemmer de voksne helt at kigge efter hvad det er der foregår, og hvordan alle har det, så kan det måske være at det kan hjælpe hvis de bliver fortalt hvordan du har det? Jeg ved ikke om det kunne være en mulighed for dig?
De fleste skoler har også noget der hedder en AKT lærer.. Det er nogle lærere der er blevet uddannet og trænet i at kunne nogle ekstra ting, og hjælpe når der er nogle størere udfordringer i klasserne f.eks. måske der er sådan én på din skole du kunne tale med?

Du skriver at din mor drikker og at hun ikke vil lade dig gå i seng, før hun er færdig.. Jeg ved ikke, om der er nogen voksne omkring dig der ved det? Når nogle forældre drikker, så tænker de ikke helt klart, og ved måske ikke selv at de har brug for hjælp og skal stoppe... Andre gange ved de det måske godt, men kan ikke stoppe.. De skal have hjælp fra nogle voksne, hvis nu der er nogen der ved at din mor drikker, kunne det måske så være muligt for dig at tale med dem om det? Fortælle dem at din mor har brug for hjælp?
Det kan godt være, at din mor faktisk skal have professionel hjælp til at stoppe. hvis det er sådan, kan man altid kontakte kommunen. På kommunen arbejder der socialrådgivere, der arbejder med at støtte børn og familier. Altså deres job er at hjælpe familierne så meget det er muligt, til at klare sig selv. Måske det kunne hjælpe jer, dig og din mor, så hun ikke holder dig oppe om natten og måske kunne sætte hende igang med noget misbrugsbehandling?
Hvis man gerne vil tale med en socialrådgiver, kan du evt. ringe til kommunen og bede om at tale med en der arbejder med børn og familier, men det kan godt være lidt svært. Jeg ved ikke, om du har en lærer, som du måske turde fortælle hvordan det er hjemme hos jer?

Lærere ved hvor de skal ringe til, eller kan i al fald finde ud af det! Når man skal snakke med en fra kommunen, har man ret til at have en bisidder med, en bisidder er en voksen der skal støtte én i at sige de ting der er svære og ved hvordan tingene hænger sammen, det kan være en voksen du kender og stoler på, men det kan også være en fra Børns Vilkårs bisidder korps, du kan læse lidt mere om dem her

Du skriver også at du skærer i dig selv, men at det ikke hjalp at fortælle det til din mor, at hun græd men dagen efter var det som om intet var hændt... Når du skriver, at du skærer i dig selv til BørneBrevkassen, tænker jeg, at du godt ved det ikke er så godt. Det er jo sådan, at det jo ikke løser dine problemer og derfor vil det vil være godt for dig at stoppe.. Derfor vil jeg fortælle dig, at der er en forening, der hedder Landsforeningen mod spiseforstyrrelse og selvskade. De er rigtig gode til at give støtte, rådgivning og information til personer, der er ramt af en spiseforstyrrelse eller er selvskadende. Måske det kunne være hjælpsomt for dig at kigge på deres hjemmeside http://www.selvskade.dk ? De har også en telefonrådgivning, der har åbent mandag – torsdag fra kl. 18 - 20. Tlf. nr.: 70 10 18 18.

Jeg håber rigtig meget, at du kan bruge mine svar, og at du finder nogen, der kan hjælpe dig. Hvis du har behov for mere råd og vejledning, er du altid velkommen til at skrive til BørneBrevkassen igen, ringe til BørneTelefonen på 116 111, eller skrive på BørneChatten og vende dine tanker med en af de søde rådgivere. Mange venlige hilsner BørneBrevkassen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.