Brev
Folk tror jeg er sammen med en!!!
Heejeej BB:-)
Her for tiden er jeg begyndt at snakke med en dreng ret meget. Han er på min alder, men jeg skriver jo ret meget med ham og jeg kan ikke lide ham!! Så skriver jeg så med en anden dreng som skriver jeg så: Jeg røv keder mig, og (Hans navn) og (pigens navn) er ikke på….
Og nu tror han så er jeg kommer sammen med fyren.. Hele min klasse og hans klasse, og det jeg går til og det han går til tror dat jeg kommer sammen med ham, som jeg jo ikke gør! End gang hvor vi var sammen der hvor vi kan se hinanden, hænger jeg jo ud med ham da han er den eneste på min alder, så sad vi så og så film (alene) men der skete heldigvis ikke noget, men nu tror folk det bare endnu mere, og det har stået på i vildt langt tid nu, og vi er begge vildt trætte af det. og vi ved ike hvad vi skal gøre?
Så mit spørgsmål er hvordan skal vi få stoppet det, og det hjælper ikke at sige stop!?
%gt;YoYo
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 13 år
Tak for dit brev. Som jeg forstår det, er du og en  fyr du kender, godt trætte af at alle tror, I har noget kørende, selvom I ikke har det. Og nu vil du gerne have ideer til, hvordan I kan mane de irriterende rygter i jorden...
Jeg er bange for, at der nok ikke er nogen enkel løsning på det problem. Rygter - eller sladder- kan være rigtig svært at få bugt med, især, hvis det sådan set udefra, godt kunne se ud som om, der var noget om snakken. I jeres tilfælde lader det jo heller ikke til, at de bare har tænkt sig at holde inde med kommentarerne. Jeg kan jo høre, at I selv - fornuftigt nok - har prøvet at bede dem om at stoppe, men at det ikke har haft nogen effekt.
Jeg ved ikke, om det vil være alt for ubehageligt for jer, hvis I bad en af jeres lærere om at få det på som punkt i klassens time? Det er der nogen, som ville synes, var okay, andre ville hade det, men det kan du jo overveje...
Jeg synes jo ikke, det er rimeligt, hvis du og fyren skal afholde jer fra at ses/ skrive sammen, bare fordi andre går og kommenterer på det, men hvis kommentarerne går jeg virkelig meget på, kunne det være, at I en periode skulle skrue lidt ned for kontakten, for at få snakken til at lægge sig..?
Måske kunne det også være godt for jer, hvis I kunne øve jer på  ikke at tage jer så meget af, hvad andre siger... Jeg får nemlig indtryk af at sladderen ikke er så ondsindet, men måske snarere lidt irriterende, men det ved jeg ikke om er rigtigt opfattet..?
Jeg er lidt usikker på, om jeg har forstået dit brev rigtigt, men hvis ikke du synes, mit svar er hjælpsomt, så prøv i stedet at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor du mere direkte kan tale med en rådgiver om, hvad du/I ellers har af muligheder.
Mange hilsner fra BørneBrevkassen.
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.