Folk bagtaler min veninde

Kære Børnetelefonen

Jeg er en pige på 15 snart 16 år, og jeg har en rigtig god veninde, som desværre for tit bliver talt dårligt om bag hendes ryg, hvilket gør mig virkelig ked af det på hendes vegne.

Det er egentlig kun efter fester, at al den her dårlig talen kommer frem. Hun har det med at bliver ALT for hurtig fuld, og hun drikker også for meget. Hun kan derfor komme til at gøre dumme ting, og dermed kan hendes adfærd virke rimelige irriterende/umoden overfor folk.

Det skal lige siges, jeg selv startede med at tage til fester i ottende, og hun begyndte i niende. Siden hun har taget til fester, har hun altid været under min vinger. Det er bare sådan, at hun opfører sig som vi andre gjorde i ottende, dengang det hele var nyt. Så mens vi andre virker lidt mere modne, er det lidt mere nyt for hende.

Jeg har fortalt hende op til flere gange, at hun skal prøve at styre sig og ikke bare kysse alle mulige drenge (hvilket hun også gør, og det kommentere folk også på). Men hver eneste gang vi tager til fest, så bliver hun alt for stiv, og tager ingen af mine råd til sig.

Flere forskellige folk taler altid dårligt om hende efter en fest til mig – og det gør mig rigtig ked af det. Jeg har aldrig fortalt hende, hvad folk siger om hende, da jeg synes det vil være forkert gjort af mig, og hun vil bare blive ked af det. Det er netop derfor, jeg giver hende de her råd, så hun måske kan blive bedre. Men hun tager dem desværre bare ikke tager til sig …

Håber på svar.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige.

Mange tak for dit brev. Jeg kan sagtens forstå, at du bliver ked af det, når andre taler ondt om din veninde. Jeg kan også godt forstå, at det kan være svært og hårdt at være veninde med hende, når du prøver at hjælpe hende, men at hun ikke tager dine råd til sig og opføre sig på den måde til fester.

Det er ikke nemt, for som du skriver, er hun under dine vinger til fester og når de andre så synes hun opføre sig barnligt og fortæller dig om det efter, så kan det ikke undgå at påvirke dig. Jeg syntes du har gjort det helt rigtige ved, at prøve at snakke med hende og give hende nogle gode råd.

Det kan også godt være, at hun godt kan forstå dine råd, men så snart hun er til fest, så glemmer hun det. Det er svært for en, der er rigtig fuld, at se hvor fulde de andre er. Derfor kan det være hun tror, at I alle sammen er fulde og at I opfører på samme måde som hende.

Hvordan har du prøvet at snakke med hende om det? Jeg tænker, om du kunne snakke med hende om det på en anden måde. Med det mener jeg; er der et tidspunkt, der er bedre en andre. Fx dagen efter en fest, hvor I måske snakker om, hvad der er sket til en fest? Måske kan du også spørge hende om, hvordan hun ser på det der sker til festerne. Eller kan det være en god ide, at snakke med hende, lige inden i tager til en fest sammen? For at hun nemmere forstår dine råd?

Jeg kan godt forstå, at du ikke har lyst til at fortælle, hvad andre siger om hende og gøre hende ked af det. Men kan du prøve, at fortælle hende – på en pæn måde, at andre har langt mærke til hendes opførelse og synes måske hun er lidt vild. Måske kunne det være en ide, at prøve, at drikke lidt mindre? Skal vi hjælpes ad med at få lidt styr på det? Hvad tænker du om det?

Jeg ved, at der er mange andre unge, der skriver et brev med de ting de gerne vil sige/fortælle til en person. For i et brev, får de personens fulde opmærksomhed og man kan skrive, lige præcis hvordan man har det, hvad man tænker mm. Det kan være nemmere for nogle, istedet for at tage en snak. Måske kunne det være en ide for dig. At skrive et brev til din veninde, hvor du giver hende dine gode råd igen. Måske vil hun bedre kunne forstå dine råd og tage dem til sig. Du gør det jo fordi, at du gerne vil passe på hende og hun er din gode veninde.

Du lyder som en rigtig god veninde, der passer godt på dine veninder!
Hvis du har brug for flere råd, skal du være velkommen til at skrive eller ringe til os igen. Og så håber jeg, at din veninde vil lytte til dig, så du ikke skal høre dårlige ting om hende, bag hendes ryg.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.