Fodbold

Hej, jeg er en pige på 15 år, jeg kunne rigtig godt tænke mig at starte til fodbold, men problemet er at jeg har aldrig spillet fodbold før, jeg har meget dårlig selvtillid så tror måske ikke jeg kan finde ud af det, alle de andre på holdet er sikkert bedre en mig og jeg er lidt tyk må man så godt gå til det??? :/
hilsen den frustrerede

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år
Hvor er du bare sej, at du overvejer at begynde at spille fodbold. Du har nogle rigtig fornuftige overvejelser, og jeg kan godt forstå, at du kan være lidt nervøs for, om du mon kan finde ud af det, og om de andre er meget bedre end dig. Sådan har de fleste det nok, når de skal starte på noget helt nyt, men rigtig mange vælger af den grund at lade være. Du overvejer det - og det har jeg kæmpe respekt for.
Gad vide, om du bor et sted, hvor der er nogle lidt større sportsklubber, hvor de har flere forskellige hold, man kan spille på? Sådan at du ville kunne starte på et begynderhold..? Hvis det ikke er en mulighed, så handler det nok om at få snakket rigtig godt med den træner, der har holdet, så der kan blive taget hensyn til dig, og så holdet bakker op om dig.

Det har stor betydning, at der er en god stemning på holdet, så der er plads til bommerter fra alle - også fra de erfarne, for de laver også fejl, det lover jeg dig. Hvis der er en god stemning og et godt sammenhold, er der også plads til at være nybegynder. Måske kan dine forældre hjælpe dig med at få snakket med den træner, som har det hold, du eventuelt skal gå på?
Du spørger også, om man må gå til fodbold, hvis man er lidt tyk... Svaret er JA DA! Det vil både kunne hjælpe dig med at komme i bedre form og måske også til at finde nogle styrker i dig selv, som kan give dig et skub i retning af at blive sundere. Det hele hænger nemlig sammen - det er meget lettere at tabe sig, hvis man kommer i gang med en motionsform, som man synes er sjov.

Du kan eventuelt tage ud og kigge på nogle hold, der træner fodbold, før du beslutter dig. Måske vil du lægge mærke til, at det ikke nødvendigvis handler om at have en bestemt figur for at kunne spille - men at forstå spillet, være en god holdkammerat og ikke være bange for at kaste sig ud i det.
Jeg vil ønske dig rigtig meget held og lykke med fodbolden.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.