Flirt? Med buschauffør

Kære BB,

jeg er en pige på 14 år som er lidt i tvivl om min skolebuschauffør kan lide mig.

Har igennem længere tid tit oplevet at han har kigget på mig i bakspejlet, og har også mødt ham i det lokale supermarked, hvor han har sagt Hej og smilet på en lidt fjoget måde.

Jeg har fortalt min veninde om ham, og hun syntes også det virker lidt mærkeligt, så vi aftalte at jeg skulle tælle hvor mange sekunder jeg kunne holde øjenkontakten med ham, og det kom nok op på 5-6 sekunder.

Så det gør mig bare lidt bekymret, så ville bare hører om i syntes det lyder underligt eller er det normalt at han er sådan?

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år Tak for dit brev. Det er svært for mig at svare helt præcist på, om det er underligt eller normalt, den måde din skolebuschauffør er på. Måske har han kigget på dig på en underlig måde, fordi han kan lide dig. Det kan måske også være, at han har kigget på dig på en underlig måde, fordi du lavede lidt ballade i bussen eller noget andet som han skulle holde øje med? I supermarkedet er det jo meget normalt at man siger hej, hvis man møder en man kender, men det kan også være, at du har helt ret i, at han var på en lidt underlig måde. Hvis du synes, at han er lidt underlig, så er det måske en god idé ikke at være alene med ham, men sørge for at du for eksempel altid følges med nogle andre, når du skal køre med skolebussen? Når du er 14 år og han er voksen, så er det ikke lovligt, hvis han for eksempel bliver forelsket i dig og vil være kærester med dig. Det er vigtigt, at hvis du oplever han gør noget, som der er ubehageligt for dig, så skal du sige det til en voksen. Hvis han for eksempel begynder at sige noget til dig, som du synes er ubehageligt eller går over dine grænser, så det vigtigt at du siger det enten til dine forældre eller til din lærer. Når du fortæller det til dem, kan de hjælpe dig med at finde ud af, hvad der skal gøres. Jeg synes, at det er rigtig godt du også har talt med din veninde om det, så kan det også være, at hun kan hjælpe dig med at tale med de voksne, hvis buschaufføren en dag skulle blive ubehagelig. Men det med at udfordre dig på at holde øjenkontakten med skolebuschaufføren, det synes jeg bestemt, du skal stoppe - så han ikke tror, at du vil i kontakt med ham. Jeg håber, at det var svar nok på dit spørgsmål, du er også altid velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen 116 111 eller BørneChatten, hvis du gerne vil tale mere om det eller om noget andet. Mange hilsner BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.